نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 98
فايده
محاسبه، طبق آنچه در ذيل روايت آمده، اين است كه اگر كار خيرى انجام داده آن را
تكرار كند، و اگر آلوده كار بدى شده از آن توبه نموده، و آن را جبران نمايد.
ضمناً تعبير
به «از ما نيست» نسبت به كسانى كه اهل محاسبه نيستند، تعبير ظريفى است. در روايت
ديگرى از حضرت على عليه السلام مىخوانيم:
؛ بسيار
شايسته است كه انسان ساعتى از روز، كه هيچ مشغله و مزاحمى نداشته باشد، را به
محاسبه خويشتن اختصاص دهد. در آن ساعت به شب و روز گذشتهاش فكر كند، و آنچه را به
سود يا زيان خويشتن انجام داده رسيدگى نمايد». [1]
به يقين اين
گام در تربيت نفوس بسيار مؤثّر است، و انسان را كنترل مىكند. يعنى اگر در هر
شبانه روز زمانى را انتخاب كند كه نه راديو، نه تلويزيون، نه تلفن، نه جرايد، نه
زن و بچّه، نه فكر كار و كسب، و خلاصه نه هيچ چيز ديگر، مزاحمتى نداشته باشد، و
انسان 24 ساعت گذشته خود را به تصوير بكشد، و نقاط مثبت و منفى آن را يادداشت كند،
و سپس خوبىها را تقويت نموده، و از تكرار بديها اجتناب ورزد، آيا مداومت بر اين
برنامه در تربيت روح و جان انسان مؤثّر نخواهد بود؟
ريشه
معاقبه:
واژه
«معاقبه» از «عقوبت» گرفته شده، و عقوبت به معناى مجازات است. و همانگونه كه
قبلًا نيز اشاره شد عقوبت و مجازات بايد مطابق قوانين و مقرّرات اسلام باشد.
بنابراين، آنچه را بعضى از فرق صوفيّه به اين عنوان انجام مىدهند، مشروعيّت
ندارد. مثلًا نقل كردهاند كه شخصى از دراويش، دلبسته مال دنيا شده بود، و علاقه
به مال دنيا را سدّ راه سير و سلوك خود مىدانست. براى اينكه خود را مجازات نمايد،
و اين علاقه مانع تهذيبِ نفس را قطع كند، تمام اموال و داراييش را به دريا ريخت!
[2]