responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 72

كره زمين ايفا مى‌كند، كه فقط به دو نمونه آن اشاره مى‌شود:

1. ماه، تقويمى طبيعى!

حركت منظّم ماه بر گِرد زمين، يك تقويم طبيعى براى همه مردم عالم مهيّا كرده است؛ تقويمى كه عالم و جاهل، بى‌سواد و باسواد، بزرگ و كوچك، زن و مرد، سياه و سفيد، با هر زبان و قوميّت و دين و مذهبى به راحتى مى‌توانند از آن بهره گيرند.

خداوند متعال در آيه 189 سوره بقره، به اين موهبت بزرگ اشاره كرده است:

« «يَسْأَلُونَكَ عَنْ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِىَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ»؛ درباره «هلالهاى ماه» از تو سؤال مى‌كنند، بگو: آنها بيان اوقات (و تقويم طبيعى) براى (نظام زندگى) مردم و (تعيين وقت) حج است».

در حالى كه تقويم شمسى چنين نيست، و جز افراد كمى كه آشنا به علم نجوم هستند، از آن سر در نمى‌آورند. بايد منجّمين خورشيد را رصد كنند، و در تقويمها بنويسند، تا مردم ابتدا و انتهاى ماههاى شمسى را تشخيص دهند. امّا تشخيص ابتدا و انتهاى ماههاى قمرى به سهولت و آسانى براى همگان ممكن است. خداوند بزرگ براى نظم بخشيدن به زندگى انسانها اين تقويم طبيعى را در اختيار آنها نهاده است، عجيب اينكه كره ماه ميليونها سال در حالت خدمت رسانى است، ولى خم به ابرو نياورده است.

در آيات 39 و 40 سوره يس مى‌خوانيم:

« «وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حتّى عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ* لَاالشَّمْسُ يَنْبَغِى لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلٌّ فِى فَلَكٍ يَسْبَحُونَ»؛ و براى ماه منزلگاههايى قرار داده‌ايم، و (هنگامى كه اين منازل را طى كرد) سرانجام بصورت «شاخه كهنه قوسى شكل و زرد رنگ خرما» در مى‌آيد. نه خورشيد را سزاست كه به ماه رسد، و نه شب بر روز پيشى مى‌گيرد، هر كدام در مسير خود شناورند».

زمانى كه قرآن مجيد چنين توصيفى از حركت ماه و خورشيد ارائه كرد، هيئت بطلميوس در سراسر جهان حاكم بود. بطلميوس معتقد بود كه خورشيد و ماه از خود

نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 72
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست