responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 566

عجيب اينكه ستارگان كهكشانها به صورت مارپيچ و داراى چين و شكنهاى جالبى است. و اين از معجزات علمى قرآن است كه 1400 سال پيش از چين و شكن‌هاى مذكور خبر داده، و اكنون معناى آن روشن شده است.

سوگند به آسمان براى چه؟

از مباحث گذشته اهميّت سوگند به آسمان پرچين و شكن روشن شد. اكنون بايد ديد كه اين سوگند مهم براى چه مطلب مهمّى است؟

آيه شريفه‌ «إِنَّكُمْ لَفِى قَوْلٍ مُّخْتَلِفٍ» پاسخ اين سؤال را مى‌دهد.

سوگند به آسمانِ داراى چين و شكن، كه مخالفان پيامبر و قرآن و معاد گرفتار تناقضات آشكارند، و اين تناقض‌گويى دليل بر بطلان سخنان آنهاست. هنگامى كه بازپرس دادگاه از متّهمى در جلسات مختلف كه در زمانهاى متفاوتى تشكيل مى‌شود، بازپرسى نموده، و سخنانش را يادداشت مى‌كند، سپس آنها را در كنار هم مى‌گذارد و متوجّه تناقضات سخنان او مى‌شود، مى‌فهمد كه متّهم دروغ مى‌گويد، زيرا دروغگو حافظه خوبى ندارد.

مشركان و بت‌پرستان نيز چنين بودند. يك روز پيامبر را مجنون خواندند، روز ديگر شاعرش ناميدند، روز سوم از وى به عنوان ساحر ياد كردند، و بالاخره تعليمات قرآنى وى را محصول شاگردى حضرت نزد بشرى همانند خودش مطرح كردند. اين تناقض‌گويى مشركان دليل بر بطلان سخنان آنهاست. زيرا كسى كه ديوانه است هرگز نمى‌تواند شاعر يا ساحر باشد؛ چرا كه شعر و سحر نياز به هوش بالايى دارد.

آنان در مورد قرآن نيز دچار تناقض‌گويى شدند. گاه آن را سحر ناميدند، و گاه كهانت خواندند، و گاه از آن به اساطير الاولين تعبير كردند. و هنگامى كه به آنها گفته مى‌شد اگر آن طور كه شما ادّعا مى‌كنيد قرآن ساخته و پرداخته ذهن بشر است، سوره‌اى همانند آن بياوريد! آنها هرگز قادر بر انجام اين كار نبوده و نخواهند بود؛ هر چند به كمك هم بشتابند، و به غير خدا از تمام امكانات استفاده كنند. خلاصه اينكه تناقض‌گويى كفّار و مشركان دليل مهمّى بر بطلان سخنان آنهاست.

نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 566
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست