نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 475
و پس از آن با بستگانش خداحافظى كند، سپس او را اعدام كنند، چنين شخصى عذاب
بسيار زيادى را تحمّل مىكند نسبت به كسى كه او را مىآورند و بلافاصله به دار
مىآويزند. بدين جهت، خداوند جهنّميان را با حالت ذلّت و خوارى در اطراف جهنّم جمع
مىكند.
3. منكران معاد و شياطين
خداوند انسانهاى بىمنطقِ منكرِ معاد را به همراه شياطين در اطراف جهنّم جمع،
و به همراه آنها وارد دوزخ مىكند، كه اين خود عذاب مضاعفى براى منكران معاد است.
اگر شخص گنهكارى را به عنوان مجازات زندانى كنند، زندان براى او سخت و ناملايم
است. امّا اگر در زندانى ببرند كه زندانيان آن قاتلين و قاچاقچيان موادّ مخدّر و
مفسدان فى الارض، و رواج دهندگان فحشا و فسادند، عذاب و ناراحتى او مضاعف و دو
چندان مىشود، و لب به اعتراض مىگشايد، و تقاضا مىكند كه وى را به زندانى منتقل
كنند كه زندانيان آن جرمى مشابه جرم او انجام دادهاند.
4. سردمداران ظلم، جلودار جهنّميان
همانگونه كه رهبران ظالم و ستمگر در اين دنيا جلودار ظالمين و ستمگران بودند،
در آخرت نيز بايد زودتر از ديگران طعم تلخ عذاب الهى را بچشند. بدين جهت خداوند
آنها را كه در برابر فرامين الهى سركشتر و سرسختتر بودهاند را جدا مىكند، و
قبل از ديگران راهى جهنّم مىسازد. لذا در مورد فرعون مىخوانيم:
« «يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَأَوْرَدَهُمْ
النَّارَ وَبِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ»؛ روز
قيامت او در پيشاپيش قومش خواهد بود؛ و (به جاى چشمههاى زلال بهشت) آنها را وارد
آتش مىكند، و چه بد آبشخورى است (آتش)، كه بر آن وارد مىشوند!». [1]