نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 467
سؤال: آيا امكان دارد كسى در آن روز زير بار اعمالش
نرود، و آنها را انكار كند؟
پاسخ: در دنيا راه انكار باز است، هر چند گاه قرائن
وشواهد و شهود آن قدر زياد است كه متّهم چارهاى جز اقرار و اعتراف ندارد. مثلًا
اگر متّهمى را گرفته باشند، و اثر انگشتانش را در صحنه جرم يافته باشند، و دوربين
مدار بستهاى فيلم او را به هنگام ارتكاب جرم گرفته باشد، و به هنگام تعريف داستان
توسّط متهم در نزد دوستانش، كسى اقرار و اعترافش را ضبط كرده باشد، چنين متّهمى با
وجود اين ادلّه و قرائن غير قابل انكار، چارهاى جز اعتراف ندارد. و با توجّه به
اينكه قرائن و شواهد موجود در جهان آخرت به مراتب قوىتر و بيشتر از قرائن دنيوى است،
در آنجا هيچ راهى براى انكار نيست. اگر انسان گنهكار بخواهد گناهانش را انكار كند،
دست و پا و ساير اعضا و جوارح و حتّى پوست بدنش بر عليه او گواهى مىدهند! اگر
بخواهد انكار كند، به ناگاه صدايى از فلان قطعه زمين بر مىخيزد كه: خدايا! اين
انسان در فلان روز و فلان ساعت فلان كار خلاف را بر روى من انجام داد! اگر بخواهد
انكار كند، دو ملكى كه در تمام عمر همراهش بودهاند زبان به شهادت مىگشايند و
كارهاى خلافش را با تمام جزئيّات بازگو مىنمايند! آيا در دادگاهى كه اينقدر شواهد
و قرائن بر عليه متهم جمعآورى شده، امكان انكار جرم و گناه وجود دارد؟
واقعاً دادگاه قيامت عجيب است. زيرا شواهد و قرائن و شهود آن قدر فراوان و
اطمينانبخش است كه ممكن است انسان خود متّهم، بازپرس، شاهد، و قاضى خويش باشد، و
بر عليه خويش حكم صادر كند!
نتيجه اينكه تمام اعمال و كردار انسان در روز قيامت مورد سؤال قرار مىگيرد، و
شرايط دادگاه به گونهاى است كه جاى هيچ انكارى نيست. اگر انسان واقعاً معتقد به
مسأله سؤال از تمام اعمال در چنان دادگاهى باشد، كه نه توصيه مىپذيرد، و نه رشوه
قبول مىكند، و نه امكان تقلّب در احكامش وجود دارد، هرگز مرتكب گناه نمىشود.
سؤال از نعمتها:
گستره سؤال، اختصاص به اعمال و كردار انسان ندارد، بلكه از نعمتهايى كه
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 467