نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 433
مىكند. تا چه رسد به شهادت رابعه (اشهد ان فاطمة الزهرا ولية اللَّه) كه برخى
از عوام به دنبال طرح آن نيز هستند. عشق و علاقه به حضرت على و فاطمه عليهما
السلام مطلب ديگرى است، ولى نبايد آن را ابزارى براى كارهاى غير شرعى و بىدليل
قرار داد. اگر اين راه ناصحيح گشوده شود، فردا شهادت خامسه و سادسه و ... نسبت به
ساير ائمه عليهم السلام نيز مطرح مىشود، در حالى كه خود آن بزرگواران قطعاً راضى
نيستند، و در عصر حضرات ائمه عليهم السلام هيچ يك از امامان عليهم السلام غير از
شهادت به خداوند و رسالت حضرت رسول صلى الله عليه و آله، شهادت ديگرى در تشهد نماز
نمىگفتند.
نتيجه اينكه بدعت به معناى نوآورى و اختراع در امور عرفى بدون انتساب به شرع و
شريعت اشكالى ندارد، امّا بدعت به معناى داخل كردن چيزى كه جزء دين نيست در دين
جايز نمىباشد، و متأسّفانه سلفىها و وهّابىها مرز اين دو را از همديگر تشخيص
نمىدهند.
بدعت در آيات قرآن:
با توجّه به خطرى كه بدعت در امور دينى دارد، جهت آشنايى بيشتر با اين گناه
بزرگ، به دو آيه از قرآن مجيد توجّه كنيد:
1. خداوند متعال در آيه 159 سوره انعام مىفرمايد:
« «إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعاً
لَسْتَ مِنْهُمْ فِى شَىْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ
يُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَفْعَلُونَ»؛ كسانى
كه آيين خود را پراكنده ساختند، و به دستههاى گوناگون (و مذاهب مختلف) تقسيم
شدند، تو هيچگونه رابطهاى با آنها ندارى. سر و كار آنها تنها با خداست؛ سپس خدا
آنها را از آنچه انجام مىدهند، با خبر مىكند».
در روايتى از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در مورد تفسير «الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ» مىخوانيم: