responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 323

بدون استراحت در مقابل ويروسها و ميكروبها، كه از طريق آب، غذا، هوا و جراحتهاى سطح بدن، وارد بدن انسان مى‌شوند، مبارزه و مقابله مى‌كنند. اگر اين سربازان فداكار دست از جهاد و تلاش بردارند، و بر اثر بيمارى خاصّى توان دفاعى خود را از دست بدهند، كشور تن در مقابل سربازهاى دشمن بى‌دفاع مانده، و ظرف مدّت كوتاهى مغلوب مى‌شود. بنابراين، قانون جهاد صرفاً يك قانون تشريعى نيست، بلكه يك قانون تكوينى است. كسانى كه مى‌خواهند آيات جهاد و شهادت را از كتابهاى درسى دانش‌آموزان مسلمان در برخى كشورهاى اسلامى حذف كنند، ابتدا اين قانون را از جهان خلقت و آفرينش حذف نمايند. واى به حال سردمداران مزدور و غافلِ آن دسته از كشورهاى اسلامى كه اين ذلّت را بپذيرند و با دست خود، خويشتن را خلع سلاح و بى‌دفاع كنند.

نتيجه اينكه اوّلًا: جهاد قانون خلقت و طبيعت است. و ثانياً: در معارف دينى و مخصوصاً قرآن مجيد جايگاه رفيع و ويژه‌اى دارد.

جهاد دفاعى!

علاوه بر اين، آنچه در معارف اسلامى پيرامون جهاد مطرح شده، در مورد جهاد دفاعى است. شاهد اين مطلب آيه 60 سوره انفال است، توجّه كنيد:

« «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِّنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَاتَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُوا مِنْ شَىْ‌ءٍ فِى سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَاتُظْلَمُونَ»؛ هر نيرويى در قدرت داريد، براى مقابله با آنها [/ دشمنان‌]، آماده سازيد! و اسبهاى ورزيده (براى ميدان نبرد)، تا بوسيله آن، دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد! و (همچنين) گروه ديگرى غير از اينها را، كه شما نمى‌شناسيد و خدا آنها را مى‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقويت بنيه دفاعى اسلام) انفاق كنيد، بطور كامل به شما بازگردانده مى‌شود و به شما ستم نخواهد شد!».

طبق اين آيه شريفه مسلمانان بايد تمام توان و امكانات خود را بكار گرفته تا از هر

نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 323
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست