responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 249

اين مجازاتها كه نتيجه گناهان انسان است گاه به صورت بلاياى طبيعى، گاه به شكل سلب توفيق، گاه در چهره قساوت قلب، و گاه به اشكال ديگر جلوه مى‌نمايد.

برخى از زوّار خانه خدا را مشاهده كردم كه عليرغم اينكه سفر اوّل آنها بود از زيارت كعبه مقدّس هيچ لذّتى نمى‌بردند، و اين سفر معنوى كمترين تأثير و تغييرى در آنها ايجاد نكرده بود! چرا كه گذشته آنها پرونده سياهى را تشكيل داده بود كه حاصل آن سلب توفيق و قساوت قلب بود.

5. بازگشت بسوى خدا

خداوند براى اينكه بندگانش را به در خانه‌اش آورد، و به آنها محبّت كند، و رحمتش را شامل حالشان گرداند، گاه آنان را مبتلا به مشكلاتى مى‌كند.

در آيه شريفه 94 سوره اعراف مى‌خوانيم:

« «وَمَا أَرْسَلْنَا فِى قَرْيَةٍ مِّنْ نَّبِىٍّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ»؛ و ما در هيچ شهر و آبادى پيامبرى نفرستاديم مگر اينكه اهل آن را به ناراحتيها و خسارتها گرفتار ساختيم؛ شايد (به خود آيند و بسوى خدا) باز گردند و تضرّع كنند!».

و اين در حقيقت همان قاعده لطف است كه در علم كلام و اصول عقايد به آن استدلال مى‌شود. يعنى خداوند متعال زمينه‌هاى هدايت مردم را سمت صراط مستقيم فراهم مى‌سازد و مقدّمات آن را فراهم مى‌گرداند.

در روايات اسلامى آمده است كه در آستانه قيام امام زمان (عجّل اللَّه تعالى فرجه الشريف) مردم گرفتار مشكلات عظيم و مهمّى مى‌شوند، به گونه‌اى كه دستشان از همه جا كوتاه، و اميدشان از همه جا قطع مى‌گردد. [1] تا مردم بدانند عالَم اسباب عالَم كوچكى است، و مهم، مسبّب الاسباب است. اگر او اراده كند مقتدرترين دولتهاى عالم عليرغم همه پيشرفتى كه در صنعت و ديگر زمينه‌ها داشته، در مقابل طوفان كاترينا و ريتا عاجز و ناتوان خواهد شد. به گونه‌اى كه گويا همانند انسان‌هاى ما قبل‌


[1]. اصول كافى، ج 1، كتاب الحجّة، باب التمحيص والامتحان، ح 3 و 6.

نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 249
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست