responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 242

امّا بزرگ نقّاش عالم هستى، بر روى يك قطره آب، و بدون استفاده از نور، بلكه در تاريكى مطلق و ظلمات ثلاث، عاليترين، زيباترين و بهترين نقشها را زده است. آرى! او نقش بر آب زده، آن هم نقشى پايدار و ماندگار. آيا چنين نقّاش و خالقى نبايد به خويشتن آفرين گويد؟

اين همه سوگند براى چه؟

سؤال: پس از آنكه معانى قسم‌هاى سه گانه، و مصاديق آن روشن شد، و به گوشه‌اى از اهميّت و شگرفى آن مضامين اشاره‌اى داشتيم، حال بايد ببينيم خداوند براى تذكّر و توجّه دادن به چه موضوع مهمّى، اين سوگندها را ياد كرده است؟

جواب: آيه شريفه زير پاسخ اين سؤال را مى‌دهد. توجّه كنيد:

«لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِى كَبَدٍ»؛ سوگند به شهر مقدّس كعبه، كه مسكن و مأواى رحمةً للعالمين است، و قسم به حضرت ابراهيم و فرزندش اسماعيل، و سوگند به حضرت آدم و فرزندانش، كه ما انسان را در رنج و زحمت و سختى و مشقّت آفريديم.

كلمه «كبد» در اصل به معناى بيمارى خاصّى است كه به انسان دست مى‌دهد، سپس به كبد او سرايت مى‌كند؛ ولى بعداً به هر درد و رنجى اطلاق شده است. يعنى اى انسانها! اگر تصوّر مى‌كنيد كه زندگى دنيا بدون مشكل و زحمت و ناراحتى است، اين فكر اشتباهى است. آدمى در گذران زندگى با مشكلات فراوانى روبرو مى‌شود، لذا در سراسر جهان انسانى را نخواهيد يافت كه مشكلى نداشته باشد.

نقل مى‌كنند كه در زمانهاى گذشته شخصى دچار بيمارى افسردگى‌ [1] شده بود، و


[1]. بيمارى افسردگى از بيماريهاى سخت و ناراحت كننده‌اى است كه متأسّفانه در عصر و زمان ما فراوان‌است، و علل و عوامل مختلفى دارد. از جمله مهمترين علل آن فقدان يا ضعف ايمان است. كسى كه ايمان قوى و مستحكمى دارد، محال است دچار چنين بيمارى شود، و در نتيجه دست به خودكشى بزند. اين ادّعاى ما نيست بلكه مستند به آيات قرآن مجيد است؛ لذا در آيه 64 سوره يونس مى‌خوانيم: «لَهُمُ الْبُشْرَى‌ فِى الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِى الْآخِرَةِ»؛ افراد با ايمان در دنيا و آخرت خوشحال و شادمانند (و دچار افسردگى نمى‌شوند)» چون در برابر مشكلات و ناملايمات و سختيها، صبر و مقاومت و شكيبايى را پيشه خويش مى‌كنند، و در عين بيمارى و سختى شاكر هستند. بنابراين مهمترين درمان افسردگى تقويت ايمان آنان است.

نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 242
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست