responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 230

مسلمانان ناگهان مشاهده كردند كه زنى خدمت رسول اللَّه صلى الله عليه و آله رسيد، و پس از سلام و احوالپرسى، عرض كرد: «من «يشما» دختر حليمه سعديّه، خواهر رضاعى شما هستم!» پيامبر صلى الله عليه و آله در حضور جمع مسلمانان عباى خويش را روى زمين پهن كرد، و دست خواهرش را گرفت، و او را بر روى عبا نشانيد. سپس خطاب به وى فرمود: چه مشكلى داريد؟ و از من چه مى‌خواهيد؟ يشما گفت: قبيله ما در جنگ با شما شكست خورده، و مسلمانان زنان و مردان ما را اسير كرده‌اند. تقاضا دارم اسراى ما را آزاد كنيد.

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله رو به اصحابش كرد و فرمود: اسيران جنگى تعلّق به همه مسلمانان دارند. من مى‌خواهم سهم خود از اسرا را به خواهرم يشما ببخشم. نظر شما چيست؟

مسلمانان عرض كردند: ما تابع شما هستيم. ما هم نسبت به سهم خودمان از آنان مى‌گذريم. و بدين ترتيب تمام اسراى بنى‌سعد آزاد شدند. آرى! يك عمل صالح حليمه سعديّه نه تنها باعث شد كه نام او در تاريخ جاودانه شود، بلكه آن كار جان قبيله‌اى را نجات داد و به آن حيات و زندگى تازه‌اى بخشيد.

ج) يك شب ميهمان‌دارى‌

خانمى عليرغم حكومت نظامى عبيداللَّه بن زياد در كوفه، و تهديدهاى فراوان او، به نماينده امام حسين عليه السلام، حضرت مسلم پناه داده، و از او پذيرايى كرد. به هنگامى كه طوعه با نيّت پاك اين عمل مفيد را انجام داد، صدها زن ثروتمند و معروف در كوفه وجود داشت كه نام آنها بر سر زبانها بود. امّا گذر زمان نام تمام آنها را به فراموش‌خانه تاريخ سپرد، ولى نام طوعه پس از هزار و چند صد سال هر سال در مجالس سوگوارى امام حسين عليه السلام به نيكى برده مى‌شود.

آنچه گذشت سه نمونه از اعمال صالح كوچك بود كه آثارى بزرگ از خود بجاى گذاشت، كه گاه وسعت آن به اندازه وسعت تاريخ است. و نمونه‌هاى بسيار زياد ديگرى نيز هست كه از ذكر آن صرفنظر مى‌گردد. نتيجه اينكه عمل صالح، كه عبارت است از عمل مفيدى كه با نيّت پاكى انجام مى‌شود، هر چند كم و كوچك باشد، قيمتى و ارزشمند است.

نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 230
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست