نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 122
تناسب بين
جرم و جريمه:
سؤال دوم:
آيا نبايد بين جرم و جريمه تناسبى وجود داشته باشد؟ بدون شك هر جرمى جريمه خاصّ
خود را دارد؛ گاه مجازات آن يك شلّاق، گاه پنجاه تازيانه، گاه يكصد ضربه شلّاق، و
گاه جرم آن قدر سنگين است كه مجازات آن مرگ است. بلكه برخى از اوقات جنايتكارانى
را مشاهده مىكنيم كه به ده بار اعدام محكوم مىشوند؛ و اين نشانگر عمق جنايت و
بزرگى جرم آنهاست. با توجّه به اين مطلب، كافران، معاندان، جبّاران و فراعنه، كه
در تمام عمر غرق گناه بودهاند، بايد متناسب با گناهانشان مجازات شوند. اگر پنجاه
سال عمر كردهاند و گناه، بايد پنجاه سال مجازات شوند، نه اينكه براى هميشه در آتش
جهنّم بمانند، و عذاب جاودانه داشته باشند. با توجّه به اين مطلب آيا خلود در آتش
جهنّم با حكمت و عدالت خداوند سازگار است؟
پاسخ:
از آنچه در جواب سؤال قبل گفته شد پاسخ اين سؤال نيز روشن مىشود.
وقتى
مجازاتها و عذابها عكس العمل و نتيجه اعمال خودماست، جاودانگى در عذاب تعجّبآور
نيست. اگر انسان نادانى فريب شيطان را بخورد، و به مدّت كوتاهى آلوده شرب خمر شود،
و بر اثر آن قلبش براى هميشه بيمار و معيوب گردد، آيا جز خود او مىتوان ديگرى را
سرزنش كرد؟ آيا مىتوان گفت بين يك ماه شرب خمر و يك عمر بيمارى قلبى تناسب و
تعادلى نيست؟
اگر جوانى در
پى هوسرانى به دنبال موادّ مخدر برود، و يك هفته آلوده آن گردد، سپس معتاد شود، و
يك عمر متحمّل بدبختى و حقارت شود چه كسى مقصّر است؟
اگر انسان
بال و پر داشت و عمرى جاودان به او مىدادند، سپس با دست خود بال و پرش را
مىسوزاند، و براى هميشه قدرت پرواز را از دست مىداد، چه كسى را سرزنش مىكنند؟
آيا هيچ كس اين محروميّت را ناعادلانه مىخواند؟
آثار گناهان
متفاوت است؛ برخى گناهان آثار موقّت و كوتاه مدّت دارد، برخى داراى آثار و
پىآمدهاى طولانى، و برخى آثار و نتايج جاودانه و هميشگى دارد، و اين
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 122