نام کتاب : زندگى در پرتو اخلاق نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 25
ولى از آنجا
كه «كمال» و «بهرهبردارى» به همان اندازه كه از نظر مفهوم كلى، روشن است، از نظر
مصاديق جزئى، مبهم و پيچيده مىباشد و غالباً در يافتن راه سعادت گرفتار اشتباه
مىشوند تا آنجا كه فىالمثل يك نفر ثروتمند- خودخواه كه يك عمر آسايش و آرامش روح
و جسم خود را فداى جمعآورى ثروت كلانى كرده است- ممكن است خود را سعادتمند بداند،
در حالى كه فرزند هوسباز او هم بعد از مرگ پدر «پراكنده كردن» اين ثروت را در راه
ارضاى شهوات خود، خوشبختى و سعادت بداند... با اينكه مسلماً هر دو در اشتباهند.
به هر حال در
اينجاست كه بايد به كمك تجزيه و تحليلهاى عقلى آنچه تكامل واقعى انسان و راه صحيح
بهرهبردارى از مواهب مادى و معنوى اوست از غير آن باز شناخت اگرچه اين شناسايى
نيازمند به مطالعات و زحمت فراوانى باشد.
آيا سعادت
فقط جنبه روحى دارد؟
عدهاى از
فلاسفه قديم يونان مانند «كلبيون» معتقد بودند سعادت فقط جنبه روحى دارد و وضع
جسمى و مادى هرچه باشد كوچكترين اثرى در سعادت انسان نخواهد داشت و به همين جهت
راه سعادت را تنها در تحصيل كمالات و فضايل اخلاقى مىدانستند؛ بلكه معتقد بودند
سعادت كامل براى انسان در اين جهان ممكن نيست و تا روح با اين بدن مادى ارتباط
دارد و آلوده به كدورات جسمانى است از سعادت حقيقى محروم است، تنها هنگامى كه از
بدن جدا شد ممكن است به سعادت مطلق برسد،
نام کتاب : زندگى در پرتو اخلاق نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 25