نام کتاب : رمى جمرات در گذشته و حال نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 51
(1)
47- امام
احمد المرتضى در «شرح الأزهار»
مىگويد:
«لا يشترط بقاء الحصى في المرمى فلو وقعت فيه ثم
تدحرجت عنه لم يضر» [1].
«شرط نيست كه سنگريزه در محلّ رمى بماند، هرگاه
در آن قرار بگيرد و سپس بغلتد و از آن خارج شود ضررى ندارد».
(2)
48- محيى
الدين نووى نيز در «المجموع»
چنين آورده
است:
«قال اصحابنا: و لا يشترط بقاء الحجر في المرمى
فلو رماه فوقع فى المرمى ثم تدحرج منه و خرج عنه أجزأه لأنّه وجد الرمى الى المرمى
و حصوله فيه» [2].
«اصحاب ما گفتهاند: شرط نيست سنگريزه در محلّ
رمى بماند پس اگر رمى كند و در محلّ رمى بيفتد و سپس بغلتد و از آن خارج شود كفايت
مىكند، زيرا رمى در مرمى قرار گرفته است».
(3)
گروه پنجم:
[قائلين به تخيير و كفايت رمى بر محل سنگريزهها]
جمعى از
فقهاى متأخرين اشاره به كفايت رمى بر ستون و رمى بر محلّ اجتماع سنگها كردهاند و
به تعبير ديگر از كلام آنها تخيير استفاده مىشود كه نتيجه آن كفايت رمى بر محلّ
سنگريزهها است از جمله: