responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رمى جمرات در گذشته و حال نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 47

الجمرة» قال: الدارمى قال ابن المرزبان يلزمه الجزاء لانه رماه قبل التحلل فانه لا يحصل التحلل الا بوقوع الحصاة فى الجمرة» [1].

«هنگامى كه سنگ هفتم را پرتاب مى‌كند به گفته «دارمى» «ابن بر زبان» گفته است، اگر پيش از افتادن سنگ در جمره صيدى كند، كفاره دارد، زيرا قبل از خروج از احرام صيد كرده، چرا كه كه حلّيت فقط با افتادن سنگ در جمره است».

(1)

37- بهوتى متوفّاى 1051 در «كشّاف القناع»

آورده است:

«و يشترط علمه بحصولها اى السبع حصيات «في المرمى» في جمرة العقبة (و في سائر الجمرات) لان الاصل بقاء الرمي في ذمته» [2].

«و شرط است علم به قرار گرفتن هفت سنگريزه «در محلّ رمى» در جمره عقبه و در ساير جمرات، چون اصل، اشتغال ذمّه است تا علم به برائت حاصل شود».

(2)

38- در كتاب «الفقه على المذاهب الأربعة»

اين گونه آمده است:

«الحنابلة قالوا: و لو رمى حصاة و وقعت خارج المرمى ثمّ تدحرجت حتّى سقطت فيه أجزأته و كذا إن رماها فوقعت على ثوب انسان فسقطت في المرمى» [3].

«هرگاه سنگريزه‌اى پرتاب كند و در خارج محلّ رمى بيفتد، سپس بغلتد و به داخل محلّ رمى سقوط كند، كافى است. همچنين اگر رمى كند و بر لباس انسانى بيفتد و از آنجا در محلّ رمى سقوط كند، آن هم كافى است».


[1]. المجموع، ج 7، ص 320.

[2]. كشّاف القناع، ج 2، ص 581.

[3]. الفقه على المذاهب الاربعة، ج 1، ص 667.

نام کتاب : رمى جمرات در گذشته و حال نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 47
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست