نام کتاب : رمى جمرات در گذشته و حال نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 39
بوده است
(دقّت كنيد). سپس مىافزايد: اگر سنگريزهها را از آن محل كنار بزنند و سنگ را به
آن زمين بيندازند كافى است؛ زيرا محلّ رمى «همان زمين» است، و اين مطلبى را كه من
ذكر كردم در ميان فقها مشهور است و حق نيز همين است».
اين عبارت با
صراحت كامل جمره را همان قطعه زمين مىداند و حتى ادّعاى شهرت مىكند و نيز
مىگويد: در زمان پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله نيز چنين بوده است (دقت كنيد).
(1)
22- «ابن
حجر» در كتاب «فتح البارى»
چنين گفته
است:
«و الجمرة اسم لمجتمع الحصى، سمّيت بذلك لاجتماع
الناس بها» [1].
«جمره نام محلّ اجتماع سنگريزههاست و به خاطر
اجتماع مردم در نزد آن، به اين اسم ناميده شده است».
اين سخن نيز
صراحت دارد كه جمره همان محلّ اجتماع سنگريزههاست.
(2)
23- امام
احمد المرتضى از علماى اهل سنّت
مىگويد:
«جمرة العقبة و هو مستدبر للكعبة من بطن الوادي
و موضعها ما تحت البناء و حوليه و هو موضع الحصى و لهذا قال في الروضة و لا يشترط
كون الرامي خارج الجمرة فلو وقف طرفها و رمى الطرف الآخر جاز»
[2].
«جمره عقبه پشت به قبله از طرف درّه (بايد رمى
شود) و محلّ