responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسالة توضيح المسائل نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 463

خود قسمت مى‌نمايند.

مسأله 2391. هرگاه وارث، دايى يا خاله مادرى و چند دايى و خاله پدر و مادرى يا پدرى و عمو و عمّه باشد، مال سه سهم مى‌شود دو سهم آن به دستورى كه قبلًا گفته شد ميان عمو و عمّه تقسيم مى‌شود و در مورد يك سهم باقى مانده اگر ميّت يك دايى يا يك خاله مادرى دارد آن را شش قسمت مى‌كنند، يك قسمت را به دايى يا خاله مادرى مى‌دهند، و بقيّه را به دايى و خاله پدر و مادرى يا پدرى و آنها بطور مساوى قسمت مى‌كنند و اگر چند دايى مادرى يا چند خاله مادرى، يا هم دايى مادرى و هم خاله مادرى دارد، آن يك سهم را سه قسمت مى‌كنند، يك قسمت را دايى‌ها و خاله‌هاى مادرى بطور مساوى تقسيم مى‌كنند و بقيّه به دايى و خاله پدر و مادرى يا پدرى مى‌رسد كه آنها نيز بطور مساوى قسمت مى‌كنند.

مسأله 2392. اگر ميّت عمو و عمّه و دايى و خاله نداشته باشد، سهم عمو و عمّه به اولاد آنها و سهم دايى و خاله نيز به اولاد آنها مى‌رسد.

مسأله 2393. هرگاه وارث ميّت عمو و عمّه و دايى و خاله پدر و عمو و عمّه و دايى و خاله مادر او باشد، مال او سه سهم مى‌شود، يك سهم به عمو و عمّه و دايى و خاله مادر ميّت مى‌رسد (و آنها بنا بر احتياط واجب در تقسيم آن مصالحه مى‌كنند) و دو سهم ديگر را سه قسمت مى‌كنند، يك قسمت را دايى و خاله پدر ميّت، بطور مساوى ميان خود تقسيم مى‌كنند و دو قسمت ديگر آن به عمو و عمّه پدر ميّت مى‌رسد (و سهم عمو دو برابر عمّه است).

مسأله 2394. سهم ارث عمو و عمّه و دايى و خاله را (در صورتى كه همه پدر و مادرى باشند كه غالباً چنين هستند) مى‌توان چنين خلاصه كرد: به يك عمو يا يك عمّه تمام مال مى‌رسد و اگر وارث چند عمو يا چند عمّه باشند بطور مساوى مى‌برند و اگر هم عمو و هم عمّه باشند عمو دو برابر عمّه مى‌برد و اگر يك دايى يا يك خاله باشد تمام مال به او مى‌رسد و اگر چند دايى يا چند خاله باشد، يا هم دايى و هم خاله باشند، مال را بطور مساوى تقسيم مى‌كنند و هرگاه عمو و عمّه‌

نام کتاب : رسالة توضيح المسائل نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 463
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست