responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسالة توضيح المسائل نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 170

عمداً بخواند، بنابراحتياط واجب بايد سجده را به جا آورد، سپس برخيزد و حمد و سوره ديگرى بخواند و نماز را تمام كند و بعد اعاده نمايد؛ و چنانچه سهواً مشغول خواندن سوره سجده شود اگر قبل از رسيدن به آيه سجده متوجّه گردد بايد آن سوره را رها كرده و سوره ديگرى بخواند؛ و اگر از نصف گذشته باشد احتياطاً نماز را اعاده كند؛ و اگر بعد از خواندن آيه سجده بفهمد بايد به ترتيب بالا عمل كند.

مسأله 900. خواندن سوره‌هاى سجده در نمازهاى مستحب مانعى ندارد و بايد به دنبال آيه سجده، سجده كند، سپس برخيزد و نماز را ادامه دهد.

مسأله 901. در نمازهاى مستحبّى مى‌توان سوره را ترك كرد، حتّى آن نماز مستحبّى كه به واسطه نذر كردن واجب شده باشد، ولى نمازهاى مستحبّى مخصوصى كه سوره‌هاى خاصّى دارد بايد به دستور آن عمل كرد.

مسأله 902. مستحبّ است در ركعت اوّل نماز ظهر روز جمعه بعد ازحمد، سوره جمعه، و در ركعت دوم، سوره منافقين را بخواند؛ و هرگاه مشغول يكى از اينها شود احتياط واجب آن است كه به سوره ديگرى عدول نكند.

مسأله 903. عدول كردن از سوره‌ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أحد»، يا سوره‌ «قُلْ يا ايُّهَا الْكافِرُونَ» به سوره ديگرى در هر نماز باشد جايز نيست، جز در نماز جمعه كه اگر به جاى سوره جمعه و منافقين يكى از اين دو سوره را بخواند پيش از آن كه به نصف برسد مى‌تواند آن را رها كرده، سوره جمعه و منافقين را بخواند.

مسأله 904. هرگاه غير سوره‌ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أحد» و «قُلْ يا ايُّهَا الْكافِرُونَ» را در نماز بخواند مى‌تواند آن را رها كرده و سوره ديگرى را بخواند، به شرط اين‌كه به نصف نرسيده باشد.

مسأله 905. هرگاه مقدارى از سوره را فراموش كند، يا از جهت تنگى وقت نتواند به آن ادامه دهد، مى‌تواند آن را رها كرده و سوره ديگرى را بخواند، خواه از نصف گذشته باشد و خواه سوره‌ «قُلْ هُوَ اللَّهُ احَدٌ» و يا «قُلْ يا ايُّهَا الْكافِرُونَ» باشد يا نه.

نام کتاب : رسالة توضيح المسائل نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 170
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست