نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 31
(1)
فايده بحث
از فلسفه احكام
پذيرفتيم كه
بحث درباره فلسفه احكام براى ما مجاز است ولى ما كه مىدانيم خداوند حكيم است و
هيچ يك از كارهاى او بىحساب نيست و حتما دستورات و قوانين او طبق مصالح و مفاسدى
است، بنابراين چه لزومى دارد كه به فلسفه تك تك احكام پى ببريم آيا همين مقدار
آگاهى اجمالى- كه هيچ حكمى بىحكمت نيست- كافى نيست؟
(2) جواب اين سؤال اين است كه «علم تفصيلى» به
فلسفه و علل احكام فايدهاى دارد كه در علم اجمالى- كه در بالا به آن اشاره شد-
حاصل نمىشود.
زيرا هنگامى
كه انسان به مصالح يك تكليف واجب پى ببرد يا از مفسده يك تكليف حرام آگاه شود به
يقين انگيزه قويترى براى انجام آن تكليف و ترك اين حرام پيدا مىكند، همانطور كه
اگر شخص بيمارى به خواص داروهايى كه براى او تجويز شده به طور تفصيل مطّلع شود و
از ضرر و زيانهاى چيزهايى كه براى او ممنوع شده است آگاه گردد، انگيزه قويترى براى
مصرف كردن اين داروهاى تلخ و خوددارى از خوردن غذاهاى ممنوع خوشمزه، پيدا مىكند و
به يقين يكى از علل طرح اين مباحث در كلمات پيامبر صلى اللّه عليه و آله و سلم و
ائمه معصومين- سلام اللّه عليهم اجمعين- همين مسأله است.
(3) نتيجه اين كه: اوّلا ما حق داريم از فلسفه
احكام بحث كنيم و ثانيا اين بحث، صرفا يك بحث علمى نيست و فايده عينى و عملى براى
عموم مكلّفين دارد. با اين بحث كوتاه درباره فلسفه احكام به بحث «علل تحريم ربا»
بازمىگرديم.
(4) آنچه از آيات قرآن و روايات معصومين- عليهم
السّلام- و تحليل عقلى در مورد فلسفه تحريم ربا استفاده مىشود، اين است كه تحريم
اين كار زشت و قبيح حد اقل پنج نكته مهم و دليل عمده دارد.
نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 31