نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 25
نداشته اين
است كه فرمود: رباخوارى بدترين نوع كسبهاست».
نتيجه اين كه
اين گروه از روايات نيز دلالت روشنى بر حرمت ربا دارد؛ حرمتى شديد و مؤكّد.
(1)
گروه
چهارم: [هلاكت رباخواران در دنيا]
رواياتى است
كه دلالت بر هلاكت رباخواران در دنيا دارد.
قال الصادق
عليه السّلام: اذا اراد اللّه بقوم هلاكا ظهر فيهم الرّبا: «هنگامى كه خداوند
اراده هلاكت قومى را كند ربا در ميان آنها ظاهر مىگردد». [1]
معناى اين روايت اين است كه ربا مجازات دنيوى نيز دارد و به هلاكت رباخواران منتهى
مىشود.
ممكن است
سؤال شود چرا خداوند اراده هلاكت مردم و قومى را مىكند، تا ربا در بين آنها شيوع
پيدا كند و سبب نابودى آنها شود؟
(2) پاسخ اين سؤال روشن است، اراده خداوند بدون
دليل نيست، لا بد آن قوم مرتكب گناهانى شدهاند كه خداوند حكيم، اراده نابودى آنها
را مىكند و گرفتار رباخوارى مىشوند.
(3) اين نكته نيز قابل دقّت است كه لازم نيست
همواره هلاكت، مانند هلاكت و نابودى اقوام پيشين و با صاعقهها و زلزلهها مثل قوم
لوط و عاد و ثمود باشد، بلكه هلاكت امروزه اشكال ديگرى نيز دارد، بيماريهاى غير
قابل علاجى همچون ايدز و نيز اعتياد به مواد مرگآور، انواع بيماريهاى روانى كه
قسمت عمدهاى از بيمارستانهاى كشورهاى غربى را به خود اختصاص داده است و مانند آنها،
همه اسباب هلاكت امّتهاى گنهكار مىتواند باشد؛ و به هر حال اين گروه از روايات
[1]- وسايل الشيعة، جلد 12، ابواب الربا، باب 1،
حديث 17.
[2]- عن النّبى (ص): انّه قال: اذا ظهر الزّنا و
الرّبا فى قرية اذن فى هلاكها، مستدرك الوسائل، جلد 13، ابواب الربا، باب 1، حديث
11، ترجمه: پيامبر اسلام (ص) فرمودند: هرگاه در منطقهاى دو عمل زشت زنا و ربا
آشكار شود، خداوند اجازه نابودى آن منطقه را مىدهد.
نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 25