نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 417
عوامل روى آوردن به اسراف در زندگى بعضى از انسانها را مىتوان به عوامل
درونى و بيرونى تقسيم كرد كه در مجموع عبارتند از:
1. غفلت و وساوس شيطانى
جهالت و غفلت از خدا و دستورات او، و همچنين وساوس شيطانى موجب بروز اسرافكارىها
در زندگى روزمره مىگردد، زيرا اگر بسيارى از مؤمنان بدانند كه اسراف در فرهنگ
دين، عملى فرعونى شمرده شده و اسراف كننده برادران شيطان خوانده شدهاند و يا
بدانند كه حتى عملى چون دور ريختن هسته ميوه از مصاديق اسراف است، طبعاً نسبت به
آن حساسيت نشان مىدهند، و بدان نمىپردازند. در بسيارى از موارد، وساوس ابليسى
است كه آدميان را به روى آوردن به اسراف فرا مىخواند.
در روايتى از اميرمؤمنان على عليه السلام مىخوانيم:
«إيّاك والإسراف فإنّه من فعل الشيطنة
؛ بر تو باد به پرهيز از اسراف، زيرا آن كار شيطانى است». [1]
2. ضعف تعهدات مذهبى
ضعف ايمان و عدم پايبندى برخى از انسانها به دستورات آسمانى، مايه روىآوردن
به اسرافكارىها و باعث عدم مقاومت آنان در برابر عوامل اسراف مىگردد. در روايتى
از اميرمؤمنان على عليه السلام مىخوانيم:
«الرضا بالكفاف من دعائم الإيمان
؛ بسنده كردن به حدّ كفاف يكى از اركان ايمان است». [2]
بديهى است انسانى كه از ايمان محكم بىبهره باشد با توجه به اشتهاى
سيرىناپذير نفس كه به كامجويىها و لذتطلبىها فرمان مىدهد همواره بيش از
نيازهاى واقعى خود مصرف مىكند و خود را در دامى از اسراف و تبذير غيرمنطقى گرفتار
مىسازد.
3. غرور و مستى ثروت
دنياگرايى، به سرعت آدمى را سوار بر مركب شهوات نموده و دست انسان را به انواع
اسرافكارىها آلوده مىكند. ريخت و پاش و مصرفگرايى در سرلوحه زندگى قرار گرفته و
همه همت انسان صرف رسيدن به انواع تنعّمات و لذائذ و برخوردارى از زندگانى اشرافى
و سراسر تجملاتى شده به گونهاى كه گويا وظيفهاى جز اين نمىشناسد.
در روايتى از اميرمؤمنان على عليه السلام وارد شده است كه فرمود:
؛ مستى چهارگونه است: مستى شراب، مستى مال، مستى خواب و مستى قدرت!». [3] اين همان چيزى
است كه در حديثى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در وصف اين افراد مىخوانيم: