تقيّه به
«سپر» و گاهى به ساير وسائل دفاعى سربازان در برابر دشمنان تشبيه شده و اين خود مىرساند
كه تقيّه (به مفهوم واقعى) كار مجاهدان است نه گوشهگيران فاقد تعهد و مسئوليت و
نه عافيت طلبان ترسو!
***
چهره تقيّه در روايات اسلامى همانند چهره آن در
قرآن يك چهره سازنده و انقلابى است هر چند آنها كه در مفاهيم اسلامى را مسخ
كردهاند؛ بدون مراجعه به متن قرآن (بزرگترين سند خدشهناپذير اسلام) و متون
احاديث معتبر روى افكار كوتاه خود آن را در يك چهره تخديرى و بازدارنده منعكس
ساختهاند.
براى درك اين
حقيقت يك بررسى كوتاه و دقيق روى احاديث تقيّه به عمل مىآوريم تا بار ديگر اين
حقيقت بىپرده براى همگان روشن شود، كه تقيّه نوعى از مبارزه حساب شده است، نه
سكوت و سازش و تسليم.
***
اين احاديث را مىتوان به چند گروه تقسيم كرد:
1- احاديثى
كه مىگويد تقيّه يك نيروى دفاعى و حفاظتى است.
؛ تقيّه از
بهترين اعمال افراد با ايمان است كه به كمك آن هم خود و هم برادران خويش را از
چنگال فاجران رهايى مىبخشد». يعنى نيروها را براى مبارزه و اصولى ذخيره مىكند.
[1]
در روايت
ديگرى از امام باقر عليه السلام چنين نقل شده كه فرمود:
؛ تقيّه سپر
فرد با ايمان است، و تقيّه وسيله حفظ و نگاهدارى او به هنگام مبارزه است».
[3]
«ترس» (بر وزن قرص) و «جنة» (بر وزن غصه) و
«حرز» (بر وزن حفظ) كه در اين احاديث درباره تقيّه به كار رفته تقيّه مفهوم واحدى
دارد.
و به معناى
سپر و يا ساير وسايلى است، كه سرباز در پناه آن در ميدان نبرد، خود را حفظ مىكند،
بنابراين در مفهوم تقيّه يك مفهوم دفاع در مقابل دشمن افتادهاند.
[1]. وسائل الشيعه، ابواب امر به معروف، باب 28،
حديث 3.