سرمايههائى كه به خاطر دلبستگى به آن از جهاد چشم پوشيده است به خطر مىافتند و در چنگال دشمن نيست و نابود خواهند شد.
***
نكتهها:
1- پيوند خويشاوندى
آنچه در آيات فوق مىخوانيم، مفهومش بريدن پيوندهاى دوستى و محبت با خويشاوندان و ناديده گرفتن سرمايههاى اقتصادى و سوق دادن به ترك عواطف انسانى نيست، بلكه منظور اين است: بر سر دو راهىها نبايد عشق زن و فرزند و مال و مقام و خانه و خانواده، مانع از اجراى حكم خدا و گرايش به جهاد گردد و انسان را از هدف مقدسش باز دارد.
لذا اگر انسان بر سر دو راهى نباشد رعايت هر دو بر او لازم است.
در آيه 15 سوره «لقمان» درباره پدران و مادران بتپرست مىخوانيم: وَ انْ جاهَداكَ عَلى أَنْ تُشْرِكَ بِى ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِى الدُّنْيا مَعْرُوفاً: «اگر آنها به تو اصرار دارند كه چيزى را كه شريك خدا نمىدانى براى او شريك قرار دهى هرگز از آنها اطاعت مكن ولى در زندگى دنيا با آنها به نيكى رفتار كن».
***
2- فرمان پيروزى پيامبر صلى الله عليه و آله حتمى است
جمله: «فَتَرَبَّصُوا حَتّى يَأْتِىَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ» يك تفسير آن همان است كه در بالا گفتيم، يعنى تهديدى است از ناحيه خداوند به كسانى كه منافع مادى خويش را بر رضاى خدا مقدم مىشمرند و چون اين تهديد به صورت سربسته بيان شده اثر آن بيشتر و وحشتانگيزتر است، و درست به اين مىماند كه انسان به كسى كه زير دست او است مىگويد: اگر از انجام وظيفهات خوددارى كردى من هم كار خود را خواهم كرد.
احتمال ديگرى در تفسير اين جمله وجود دارد و آن اين كه: خداوند