طريق «شام» سكونت اختيار كردند به نام «مدين» ناميده شد. «1»
در اين كه: چرا تعبير به «أَخاهُم» (برادرشان) شده است، در ذيل آيه 65 همين سوره توضيح داديم.
پس از آن، اضافه مىكند: شعيب دعوت خود را همانند پيامبران ديگر از مسأله توحيد شروع كرد و «صدا زد اى قوم من! خداوند يگانه را بپرستيد كه هيچ معبودى جز او براى شما نيست» «قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ».
و افزود: اين حكم، علاوه بر اين كه فرمان عقل است، به وسيله «دلائل روشنى كه از طرف خداوند براى شما آمده» نيز اثبات شده است «قَدْ جائَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ».
در اين كه اين «بَيِّنَه» (دليل روشن) چگونه چيزى بوده است، در آيات فوق سخنى از آن به ميان نيامده، ولى ظاهر اين است كه اشاره به معجزات شعيب است.
اين پيامبر بزرگ، پس از دعوت به توحيد، به مبارزه با مفاسد اجتماعى و اخلاقى و اقتصادى آنها برخاسته، نخست آنان را كه آلوده به كمفروشى و تقلب و تزوير در معامله بودند از اين كار باز مىدارد و مىگويد: «اكنون كه راه خدا براى شما آشكار شده حق پيمانه و وزن را ادا كنيد و از حقوق مردم چيزى كم نگذاريد» «فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْميزانَ وَ لاتَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ». «2»
روشن است نفوذ هر گونه خيانت و تقلب در امر معاملات، پايههاى اطمينان و اعتماد عمومى را كه بزرگترين پشتوانه اقتصادى ملتها است متزلزل