طرز جمعآورى و تنظيم مطالب آن را با آنچه در مقدمه جلد اول نوشته شده، تغيير دهيم، تا بحثها «هماهنگتر» و «كاملتر» گردد، مقايسه جلدهاى سوم و چهارم با جلد اول و دوم (قبل از تجديد نظر) روشنگر اين پيشرفت است.
از طرف صاحبنظران و طبقات مختلف، تقدير و تشويق فراوان، نسبت به انتشار اين تفسير، به عمل آمد كه ما را نسبت به كارى كه شروع كرده بوديم، با تمام مشكلاتى كه داشته و داريم به راستى «دلگرمتر» ساخت.
البته انتقادهائى هم در كنار تشويقها وجود داشت كه شايد از آنها بيش از تشويقها استفاده كرديم، و سعى مىكنيم مجلدات بعد را با توجه به آنها تهيه كنيم.
بسيار خوشوقت خواهيم شد كه صاحبنظران ديگر پس از مطالعه آن، هر گونه «عيبى» به نظرشان مىرسد براى ما بنويسند و مطمئن باشند هيچ گونه «تعصبى» در برابر عيبها و نقائص نداريم، بنابراين ايرادها و يادآورىها را با آغوش باز استقبال خواهيم كرد و از آن مسلماً استفاده خواهيم نمود.
***
اميدواريم اين تفسير، كمكى به همگان براى شناسائى هر چه بيشتر قرآن، اين اقيانوس ناپيدا كرانه، بنمايد و همگى بتوانيم با الهام از تعليمات زنده و عميق آن، گامى در راه نجات مسلمانان از وضع اسفبار كنونى بر داريم، به جوامع اسلامى تحرك و آگاهى بيشتر بدهيم و در برابر تعهدها و مسئوليتهائى كه در برابر اسلام در اين عصر و زمان خاص، بر دوش داريم قدم مؤثرى برداريم، مخصوصاً پيوند نسل جوان را با قرآن محكمتر سازيم.
***
قم حوزه علميه- ناصر مكارم شيرازى
اول/ رجب/ 1396