اطراف آن متعلق به خانه كعبه است، و اگر سكونت مردم در آنجا مقدم بر خانه كعبه بوده آنها سزاوارترند».
چون پاسخ به «مهدى عباسى» رسيد به قدرى خوشحال شد كه نامه را گرفت و بوسيد، سپس دستور داد خانهها را خراب كردند.
صاحبان خانه به خدمت امام موسى بن جعفر عليه السلام رسيده، تقاضا كردند:
نامهاى در اين باب به مهدى بنويسد تا قيمت خانههاى آنها را ردّ كند.
حضرت در نامه نوشت: «چيزى به آنان عطا كن». او هم آنها را راضى كرد. «1»
اين دو روايت «استدلال لطيفى» در بر دارد كه با موازين متداول حقوقى نيز كاملًا قابل تطبيق است، و آن اين كه معبدى همچون خانه كعبه به هنگامى كه در زمين بكرى ساخته شود تا شعاع احتياجات خود نسبت به آن زمين اولويت دارد.
البته تا آن روز كه اين احتياج ضرورت پيدا نكرده ديگران هم مىتوانند از حريم آن استفاده كنند.
اما آن روز كه نياز مبرم پيدا شد از حق اولويت نخستين مىتوان استفاده كرد.
***
3- امتيازات خانه كعبه:
در اين دو آيه براى كعبه علاوه بر امتياز «نخستين پرستشگاه بودن» چهار امتياز ديگر ذكر شده است:
الف- بركت و فائده بسيار (مباركاً)
«مبارك» به معنى پر بركت و پر فايده است، و كعبه از اين جهت مبارك است