responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 331
بعضى او را با «خضر» يكى دانسته‌اند، اما دليل روشنى بر اين معنى در دست نيست، و اين كه: بعضى او را همان «ذا الكفل» مى‌دانند خلاف صريح آيه مورد بحث است؛ چرا كه «ذا الكفل» را عطف بر «اليسع» كرده، به هر حال او پيامبرى است والامقام و پر استقامت و براى الهام گرفتن از زندگانيش، همين براى ما كافى است.
و اما «ذا الكفل» مشهور اين است كه: از پيامبران بوده، و ذكر نام او در رديف نام پيامبران در سوره «انبياء» آيه 85 بعد از نام «اسماعيل» و «ادريس» گواه بر اين معنى است.
بعضى معتقدند: او از پيامبران «بنى اسرائيل» است، وى را فرزند «ايوب» مى‌دانند كه اسم اصليش «بشر» يا «بشير» يا «شرف» بوده است و بعضى او را همان «حزقيل» مى‌دانند كه «ذا الكفل» به عنوان لقب او انتخاب شده است. «1»
در اين كه: چرا «ذا الكفل» ناميده شده، با توجه به اين كه: «كفل» هم به معنى «نصيب» آمده و هم به معنى «كفالت» و عهده‌دارى، احتمالات مختلفى داده‌اند:
گاه گفته‌اند: چون خداوند نصيب وافرى از ثواب و رحمتش به او مرحمت فرموده «ذا الكفل» يعنى «صاحب بهره وافى» ناميده شد.
و گاه گفته‌اند: چون تعهد كرده بود شب‌ها را به عبادت برخيزد، و روزها را روزه دارد، و هنگام قضاوت هرگز خشم نگيرد، و بر سر اين عهد و پيمان باقى ماند، اين لقب به او داده شد.
و گاه گفته‌اند: چون گروهى از انبياء «بنى اسرائيل» را كفالت كرد، و جان


نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 331
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست