خوبان همه دارند آنها تنها دارند»، به همين دليل، بعضى از مفسران از اين تعبير، كه خداوند بدون هيچ قيد و شرطى آنها را از «اخيار» خوانده، استفاده مقام عصمت براى انبيا كردهاند، چرا كه هر گاه انسانى «خير مطلق» باشد، حتماً معصوم است. «1»
تعبير «عِنْدَنا» (نزد ما) تعبيرى بسيار پر معنى است، اشاره به اين كه:
برگزيدگى و نيكى آنها نزد مردم نيست كه گاه در ارزيابىهاى خود انواع مسامحه و چشمپوشى را روا مىدارند، بلكه توصيف آنها به اين دو وصف، نزد ما محقق بوده كه با دقت تمام و ارزيابى ظاهر و باطن آنها، انجام گرفته است.
***
بعد از اشاره به مقامات برجسته سه پيامبر فوق، نوبت به سه پيامبر بزرگ ديگر مىرسد، مىفرمايد: «و به ياد آور «اسماعيل»، «اليسع» و «ذا الكفل» را كه همه از اخيار و نيكان بودند» «وَ اذْكُرْ إِسْماعِيلَ وَ الْيَسَعَ وَ ذَا الْكِفْلِ وَ كُلٌّ مِنَ الْأَخْيارِ».
هر يك از آنها الگو و اسوهاى در صبر، استقامت و اطاعت فرمان خدا بودند، مخصوصاً «اسماعيل» كه آماده شد جان خود را فداى راه او كند به همين دليل «ذبيح اللَّه» ناميده شد، با پدرش «ابراهيم» در بناى خانه «كعبه» و گرم كردن اين كانون بزرگ و رسالتهاى ديگر همكارى فراوان داشت، توجه به زندگى آنان براى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و همه مسلمين الهامبخش است، و مطالعه زندگى اين چنين مردان بزرگ، به زندگى انسانها جهت مىدهد، روح تقوا و فداكارى و ايثار را در آنها زنده مىكند، و در برابر مشكلات و حوادث سخت مقاوم مىسازد.