responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 56
افتاد، و مردم از مرگ او آگاه شدند!
لذا، بعد از آن مى‌افزايد: «هنگامى كه سليمان فرو افتاد، جنّيان فهميدند كه اگر از غيب آگاه بودند در عذاب خواركننده باقى نمى‌ماندند» «فَلَمَّا خَرَّ تَبَيَّنَتِ الْجِنُّ أَنْ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ الْغَيْبَ ما لَبِثُوا فِى الْعَذابِ الْمُهِينِ».
جمله «تَبَيَّنَت» از ماده «تبين» معمولًا به معنى آشكار شدن است (فعل لازم) و گاهى نيز به معنى دانستن و آگاه شدن از چيزى آمده است (فعل متعدى) و اينجا متناسب با معنى دوم است، يعنى تا آن زمان گروه «جنّ» از مرگ «سليمان» آگاه نبودند، و فهميدند كه اگر از اسرار غيب آگاه بودند، در اين مدت در زحمت و رنج كارهاى سنگين، باقى نمى‌ماندند.
جمعى از مفسران، اين جمله را به معنى اول، گرفته‌اند و گفته‌اند: مفهوم آيه چنين است كه: بعد از افتادن سليمان وضع جنّيان براى انسانها آشكار شد، كه آنها از اسرار غيب آگاه نيستند، و بى‌جهت عده‌اى چنين عقيده‌اى را درباره آنها داشتند «1» تعبير به «عذاب مُهين» ممكن است اشاره به كارهاى سنگين و سختى بوده باشد، كه سليمان گاهى به عنوان جريمه و مجازات، بر عهده گروهى از جنّ مى‌گذارد، و گرنه، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هرگز، كسى را بى‌جهت در فشار و عذاب، آن هم «عذاب خواركننده» قرار نمى‌دهد.
*** نكته‌ها:
1- دورنمائى از زندگانى عبرت‌انگيز سليمان عليه السلام
قرآن مجيد- بر خلاف «تورات» كنونى كه سليمان عليه السلام را يك پادشاه جبار و


نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 56
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست