responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 17  صفحه : 320
قرآن، و تكيه بر «خبير» به خاطر محتواى حكمت آميز آن، باشد، در عين حال اين معانى هم، با هم منافات ندارند و قابل جمعند.
***
نكته‌ها:
1- آيه تطهير، برهان روشن عصمت
بعضى از مفسران، «رِجس» را در آيه فوق، تنها اشاره به شرك و يا «گناهان كبيره زشت» همچون «زنا» دانسته‌اند، در حالى كه هيچ دليلى بر اين محدوديت در دست نيست، بلكه اطلاق «الرجس» (با توجه به اين كه الف و لام آن «الف و لام جنس» است) هرگونه پليدى و گناه را شامل مى‌شود؛ چرا كه گناهان همه رجسند، و لذا اين كلمه در قرآن به «شرك»، «مشروبات الكلى»، «قمار»، «نفاق»، «گوشتهاى حرام و ناپاك» و مانند آن اطلاق شده است. «1»
و با توجه به اين كه اراده الهى تخلف ناپذير است، و جمله «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ» دليل بر اراده حتمى او مى‌باشد،- مخصوصاً با توجه به كلمه «انَّما» كه براى حصر و تأكيد است- روشن مى‌شود اراده قطعى خداوند بر اين قرار گرفته كه: اهلبيت عليهم السلام از هرگونه رجس و پليدى و گناه پاك باشند، و اين همان مقام عصمت است.
اين نكته نيز، قابل توجه است كه: منظور از «اراده الهى» در اين آيه، دستورات و احكام او در مورد حلال و حرام نيست؛ چرا كه اين دستورات، شامل همگان مى‌شود، و اختصاص به «اهل بيت» عليهم السلام ندارد، بنابراين، با مفهوم كلمه «انَّما» سازگار نمى‌باشد.
پس، اين اراده مستمر، اشاره به يك نوع امداد الهى است كه اهل بيت را بر


نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 17  صفحه : 320
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست