responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 179
خيانت كنى در اين هنگام خداوند تصديق سخن پيامبر صلى الله عليه و آله را در اين آيه نازل كرد: «وَ الَّذِيْنَ لا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ الهاً آخَر ...». «1»

گرچه، در اين حديث سخن از نوع خاصى از قتل و زنا به ميان آمده، ولى با توجه به اطلاق مفهوم آيه، اين حكم درباره همه انواع آن مى‌باشد و مورد روايت، مصداق واضح‌ترى از آن است.
***
از آنجا كه اين سه گناه، نهايت اهميت را دارد، باز در آيه بعد روى آن تكيه كرده، مى‌گويد: «كسانى كه مرتكب اين امور شوند، عذاب آنها در قيامت مضاعف مى‌گردد، و با خوارى، جاودانه در عذاب خواهد ماند» «يُضاعَفْ لَهُ الْعَذابُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ يَخْلُدْ فِيهِ مُهاناً».
در اينجا دو سؤال پيش مى‌آيد: نخست اين كه: چرا عذاب اين گونه اشخاص مضاعف مى‌گردد؟
چرا به اندازه گناهشان مجازات نشوند؟
آيا اين با اصول عدالت سازگار است؟
ديگر اين كه، در اينجا سخن از خلود و عذاب جاويدان است، در حالى كه مى‌دانيم: خلود تنها مربوط به كفار است، و از سه گناهى كه در اين آيه ذكر شده تنها گناه اول كفر مى‌باشد، و اما قتل نفس و زنا نمى‌تواند، سبب خلود گردد؟
مفسران، در پاسخ سؤال اول، بحث بسيار كرده‌اند، آنچه صحيح‌تر به نظر مى‌رسد اين است كه: منظور از مضاعف شدن عذاب، اين است كه بر هر يك از اين گناهان سه‌گانه، كه در اين آيه مذكور است مجازات جداگانه‌اى خواهد شد كه مجموعاً عذاب مضاعف است.


نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 179
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست