responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 173
گوناگونى دارند كه روح همه به يك امر بازمى‌گردد و آن اين كه: «اسراف» آن است كه: بيش از حدّ، در غير حق و بى جا مصرف گردد، و «اقتار» آن است كه:
كمتر از حق و مقدار لازم، بوده باشد.
در يكى از روايات اسلامى تشبيه جالبى براى «اسراف»، «اقتار» و حدّ «اعتدال» شده است و آن اين كه: هنگامى كه امام صادق عليه السلام اين آيه را تلاوت فرمود، مشتى سنگ‌ريزه از زمين برداشت و محكم در دست گرفت، فرمود: اين همان «اقتار» و سخت‌گيرى است، پس از آن مشت ديگرى برداشت و چنان دست خود را گشود كه همه آن به روى زمين ريخت، فرمود: اين «اسراف» است، بار سوم مشت ديگرى برداشت و كمى دست خود را گشود، به گونه‌اى كه: مقدارى فرو ريخت و مقدارى در دستش بازماند، فرمود: اين همان «قوام» است. «1»
واژه «قَوام» (بر وزن عوام) در لغت، به معنى عدالت و استقامت و حدّ وسط ميان دو چيز است و «قِوام» (بر وزن كتاب) به معنى چيزى است كه مايه قيام و استقرار بوده باشد.
***
نكته‌ها:
1- طرز مشى مؤمنان
در آيات فوق خوانديم، يكى از نشانه‌هاى بندگان خاص خدا تواضع است.
تواضعى كه بر روح آنها حكومت مى‌كند و حتى در راه رفتن آنها نمايان است.
تواضعى كه آنها را بر تسليم در برابر حق وامى‌دارد، ولى گاه، ممكن است بعضى، تواضع را با ضعف، ناتوانى، سستى و تنبلى اشتباه كنند كه اين طرز فكر


نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 173
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست