«هيچ فرد با ايمانى پيدا نمىشود مگر اين كه در درون قلبش، محبت على و خاندان او است». «1»
4- شايد به همين دليل در روايت صحيح و معتبر از خود امير مؤمنان على عليه السلام چنين نقل شده: لَوْ ضَرَبْتُ خَيْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَيْفِى هذا عَلى أَنْ يُبْغِضَنِي ما أَبْغَضَنِى وَ لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْيا بِجَمَّاتِها عَلَى الْمُنافِقِ عَلى أَنْ يُحِبَّنِى ما أَحَبَّنِى وَ ذلِكَ أَنَّهُ قُضِىَ فَانْقَضَى عَلى لِسانِ النَّبِىِّ الْا مِّىِّ صلى الله عليه و آله أَنَّهُ قالَ لايُبْغِضُكَ مُؤْمِنٌ وَ لايُحِبُّكَ مُنافِقٌ:
«اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن دارد هرگز دشمن نخواهد داشت، و اگر تمام دنيا (و نعمتهايش) را در كام منافق فرو ريزم كه مرا دوست دارد، دوست نخواهد داشت، اين به خاطر آن است كه پيامبر صلى الله عليه و آله به صورت يك حكم قاطع به من فرموده است: اى على! هيچ مؤمنى تو را دشمن نخواهد داشت و هيچ منافقى محبت تو را در دل نخواهد گرفت»! «2»
5- در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم: پيامبر صلى الله عليه و آله در آخر نماز خود با صداى بلند به طورى كه مردم مىشنيدند، در حق امير مؤمنان على عليه السلام چنين دعا مىكرد: أَللَّهُمَّ هَبْ لِعَلِىٍّ الْمَوَدَّةَ فِى صُدُورِ الْمُؤْمِنِيْنَ، وَ الْهَيْبَةَ وَ الْعَظَمَةَ فِى صُدُورِ الْمُنافِقِيْنَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ إِنَّ الَّذِيْنَ آمَنُوا ...:
«خداوندا! محبت على عليه السلام را در دلهاى مؤمنان بيفكن، و همچنين هيبت و عظمت او را در دلهاى منافقان، در اين هنگام آيه فوق و آيه بعد از آن نازل شد». «3»
به هر حال، همان گونه كه در تفسير آيات فوق گفتيم، نزول اين آيه در مورد على عليه السلام به عنوان يك نمونه اتم و اكمل است و مانع از تعميم مفهوم آن در مورد