مفسران گفتگو است، ولى بدون شك، ظاهر آيه اين است كه: مبدأ سير او مسجد الحرام بوده است.
6- هدف از اين سير، مشاهده آيات عظمت الهى بوده، همان گونه كه دنباله اين سير در آسمانها نيز به همين منظور، انجام گرفته است تا روح پر عظمت پيامبر صلى الله عليه و آله در پرتو مشاهده آن آيات بيّنات، عظمت بيشترى يابد، و آمادگى فزونترى براى هدايت انسانها پيدا كند، نه آن گونه كه كوتهفكران مىپندارند كه:
پيامبر صلى الله عليه و آله به «معراج» رفت تا خدا را ببيند!، به گمان اين كه: خدا محلّى در آسمانها دارد!!
به هر حال، پيامبر صلى الله عليه و آله گرچه عظمت خدا را شناخته بود، و از عظمت آفرينش او نيز آگاه بود، ولى «شنيدن، كى بود مانند ديدن»!
در آيات سوره «نجم» كه به دنباله اين سفر، يعنى معراج در آسمانها اشاره مىكند، نيز مىخوانيم: لَقَدْ رَأَى مِنْ آياتِ رَبِّهِ الْكُبْرى: «او در اين سفر، آيات بزرگ پروردگارش را مشاهده كرد».»
7- جمله «بارَكْنا حَوْلَهُ» بيانگر اين مطلب است كه: «مسجد الاقصى» علاوه بر اين كه: خود سرزمين مقدسى است، اطراف آن نيز سرزمين مبارك و پر بركتى است.
و اين ممكن است اشاره به بركات ظاهرى آن بوده باشد؛ چرا كه مىدانيم:
در منطقهاى سرسبز و خرم و مملوّ از درختان و آبهاى جارى و آبادىها واقع شده است.
و نيز ممكن است: اشاره به بركات معنوى آن بوده باشد، زيرا اين سرزمين مقدس، در طول تاريخ مركز ظهور پيامبران بزرگ خدا، و خاستگاه نور توحيد و