responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 11  صفحه : 104
زندگى مى‌كردند و از ميان آنها برگزيده شدند، همچنين آدم، نيز بايد چنين باشد، يعنى حتماً در عصر و زمان او انسان‌هائى كه نام «عالَمين» (جهانيان) بر آنها گزارده شده، وجود داشته‌اند، و آدم برگزيده خدا از ميان آنهاست، و اين نشان مى‌دهد كه آدم، اولين انسان روى زمين نبوده است، بلكه قبل از او انسانهاى ديگرى بوده‌اند، و امتياز آدم همان جهش فكرى و معنوى او است كه سبب برگزيده شدنش از افراد همسانش شد.
آيات متعدد ديگرى نيز ذكر كرده‌اند، كه، بعضى از آنها اصلًا ارتباط با مسأله تكامل ندارد، و تفسير آن به تكامل، بيشتر از قبيل تفسير به رأى است، و قسمتى ديگر، هم با تكامل انواع سازگار است، و هم با ثبوت آنها و خلقت مستقل آدم، و به همين دليل، بهتر ديديم: از ذكر آنها صرف‌نظر كنيم.
اما ايرادى كه به اين استدلال، مى‌توان كرد، اين است كه: «عالَمين» اگر به معنى مردم معاصر بوده باشد، و «اصطَفاء» (برگزيدن) حتماً بايد از ميان چنين اشخاصى صورت گيرد، اين استدلال قابل قبول خواهد بود، اما اگر كسى بگويد:
«عالَمين» اعم از معاصران و غير معاصران است، همان گونه كه در حديث معروف در فضيلت بانوى اسلام حضرت فاطمه عليها السلام از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نقل شده كه: مى‌فرمايد: أَمَّا ابْنَتِى فاطِمَةُ فَهِىَ سَيِّدَةُ نِساءِ الْعالَمِيْنَ مِنَ الأَوَّلِيْنَ وَ الآخِرِيْنَ: «دخترم فاطمه بانوى زنان جهان از اولين و آخرين است». در اين صورت آيه فوق دلالتى بر اين مقصود نخواهد داشت و درست به اين مى‌ماند كه: كسى بگويد خداوند، عده‌اى را از ميان انسانها (انسانهاى تمام قرون و اعصار) برگزيد كه يكى از آنها آدم است در اين صورت هيچ لزومى ندارد كه در عصر و زمان آدم، انسانهاى ديگرى وجود داشته باشند كه نام «عالَمين» بر آنها اطلاق گردد و يا آدم از ميان آنها برگزيده شود.


نام کتاب : تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 11  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست