3- «منافقان» كه داراى دو چهرهاند، با مسلمانان ظاهراً مسلمان و با گروه مخالف، مخالف اسلامند، البته چهره اصلى آنها همان چهره كفر است ولى تظاهرات اسلامى نيز دارند.
بدون شك زيان اين گروه براى اسلام بيش از گروه دوم است و به همين سبب خواهيم ديد كه قرآن با آنها برخورد شديدترى دارد.
البته اين موضوع مخصوص اسلام نيست، تمام مكتبهاى جهان با اين سه گروه روبرو هستند، يا مؤمن به آن مكتب، يا مخالف آشكار، و يا منافق محافظه كار، و نيز اين مسأله اختصاص به زمان معينى ندارد، بلكه در همه ادوار جهان بوده است.
نخستين آيه مورد بحث به معرفى متقين پرداخته مىفرمايد: «آنها كسانى هستند كه به غيب ايمان مىآورند و نماز را بر پا مىدارند، و از مواهبى كه به آنها دادهايم انفاق مىكنند» «الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ».
و بدين ترتيب به سه ويژگى از پنج ويژگى پرهيزكاران (ايمان به غيب- اقامه نماز- انفاق از همه مواهب- ايمان به دعوت پيامبر و همه انبياء و ايمان به رستاخيز) اشاره كرده است.
1- ايمان به غيب
بر اساس جمله آغازين اين آيه، نخستين ويژگى پرهيزكاران ايمان به غيب است.
غيب و شهود دو نقطه مقابل يكديگرند، عالم شهود، عالم محسوسات است، و جهان غيب، ماوراء حس، زيرا «غيب» در اصل، به معنى چيزى است كه پوشيده و پنهان است و چون عالم ماوراء محسوسات از حس ما پوشيده است به