نام کتاب : تعزير و گستره آن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 138
البتّه در قوانين بشرى، ضمانت اجرا منحصر به كيفرهاى دنيوى است.
در حالى كه گستره آن در اديان الهى و مكاتب آسمانى، بسيار وسيعتر مىباشد،
چرا كه ايمان به غيب، اعتقاد به دادگاه قيامت، و نيروى بازدارنده قوى تقوى، و
پاداشها و مجازاتهاى جهان آخرت، و مانند آن، از اهرمهاى قوى و مستحكم اجراى قوانين
دينى محسوب مىشود. بدين جهت در قشرهاى مذهبى كه ايمان به احكام الهى و اسلامى
دارند، كمتر شاهد غصب حقوق مردم، و تعدّى و تجاوز به حريم ديگران هستيم، هر چند
مجازاتى در كار نباشد. ولى با اين حال، شارع اسلام از ضمانت اجرايى دنيوى نيز غفلت
نكرده، و حدود و تعزيرات را به همين هدف، در كنار ضمانتهاى اجرايى معنوى قرار داده
است. و لذا در روايات متعدّد مىخوانيم:
«انّ اللّه قد جعل لكلّ شىء حدّا و
جعل على من تجاوز ذلك الحدّ حدّا [1]؛
خداوند متعال براى هر چيزى قانونى تعيين نموده، و براى هر كس كه از قانون
تجاوز كند، مجازاتى در نظر گرفته است.»
بنابراين، اگر براى كسانى كه حرمت قوانين را نگه نمىدارند، و آلوده گناه
مىشوند، مجازاتى وجود نداشته باشد، قوانين پشتوانه اجرايى نخواهد داشت.
خلاصه اين كه فلسفه حدود و تعزيرات همان ضمانت اجرايى احكام الهى است، و از
اين مطلب، بطلان عقيده كسانى كه معتقدند حدود و تعزيرات در عصر غيبت امام عصر عجل
اللّه تعالى فرجه الشريف بايد
[1]. وسائل الشيعة، جلد 18، ابواب
مقدّمات الحدود، باب 2، حديث 1 تا 5.
نام کتاب : تعزير و گستره آن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 138