نام کتاب : تحقيقى جديد در باره رمى جمرات نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 18
بالاى آن
نرسد (به بالاى سنگريزهها نرسد) كافى است». [1]
روشن است كه
منظور از «رأس» همان «رأس الحصى» و بالاى سنگريزههاست.
3- محيى
الدين نَوَوى، از فقهاى عامّه، در كتاب «روضة الطالبين» مىگويد:
«و لا يشترط كون الرامي خارج الجمرة، فلو وقف في
الطرف و رمى الى الطرف الآخر جاز
؛ شرط نيست
كه رمىكننده بيرون از جمره بايستد، بلكه اگر در يك طرف جمره بايستد و به طرف ديگر
رمى كند كافى است». [2]
اين تعبير به
خوبى نشان مىدهد كه جمره دايرهاى است كه سنگها را بر آن مىاندازند و او لازم
نمىداند كه انسان در بيرون اين دايره بايستد، بلكه اگر در يك طرف دايره بايستد و
به طرف ديگر دايره سنگ بزند كافى است.
4- نامبرده
در كتاب ديگرش «المجموع» مىگويد:
«و المراد (مِن الجمرة) مجتمع الحصى في موضعه
المعروف و هو الذي كان في زمان رسول اللَّه صلى الله عليه و آله ... و لو نحى
الحصى من موضعه الشرعي و رمى الى «نفس الأرض» اجزأ، لأنّه رمى في موضع الرمي. هذا
الّذي ذكرته هو المشهور و هو الثواب؛
مراد از جمره
همان محلّ اجتماع سنگريزههاست در همان محلّ
[1] المدونة الكبرى، جلد 1، صفحه 325، دار
الفكر، 1411.
[2] روضة الطالبين، جلد 3، صفحه 115، چاپ سوّم،
1412.
نام کتاب : تحقيقى جديد در باره رمى جمرات نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 18