نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 407
بنىاميّه درآميختهاند و ازدواج كردهاند، دليل بر يكسان بودن آنهاست، بلكه
اين نوعى تفضل و ايثار بوده است مىفرمايد: «هرگز عزت ديرين و عطاياى پيشينِ ما بر
قوم و قبيله شما مانع نشد كه ما با شما آميزش و اختلاط داشته باشيم؛ به همين دليل
ما از طايفه شما همسر گرفتيم و از دختران قبيله خويش به شما همسر داديم همچون
اقوامى كه هم طراز همند در حالى كه شما هرگز در اين پايه نبوديد»؛ (لَمْ يَمْنَعْنَا قَدِيمُ عِزِّنَا وَ لَا عَادِيُّ
طَوْلِنَا [1]
عَلَى قَوْمِكَ أَنْ خَلَطْنَاكُمْ بِأَنْفُسِنَا؛ فَنَكَحْنَا أَنْكَحْنَا،
فِعْلَ الْأَكْفَاءِ [2]، وَ لَسْتُمْ هُنَاكَ!).
امام عليه السلام اين سخن را از اين جهت مىگويد كه لحن نامه معاويه اين بوده
كه بنىاميّه را همطراز بنىهاشم مىدانست در حالى كه بنىهاشم كانون نبوّت و
ولايت و بنىاميّه سردمدار كفر و شقاوت بودند؛ ولى هنگامى كه ظاهراً مسلمان شدند،
اسلام با آنها معامله همطراز و اكفاء كرد؛ به همين دليل پيغمبر اكرم صلى الله
عليه و آله با ام حبيبه كه دختر ابوسفيان بود ازدواج نمود و پيغمبر دخترش ام كلثوم
را به ازدواج عثمان در آورد.
آن گاه امام عليه السلام در ادامه اين سخن براى اينكه با دليل روشن و برهان
دندانشكن، تفاوت بنىهاشم و بنىاميّه و خاندان وابسته به آنها را روشن سازد
مىفرمايد: «چگونه مىتوان اين دو گروه را با هم يكسان دانست در حالى كه از ميان
ما پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله برخاست و از ميان شما تكذيب كننده (اى همچون
ابو جهل)، از ميان ما شير خدا (حمزه) و از ميان شما شير پيمانهاى ضد اسلامى (ابو
سفيان) از ميان ما دو سرور جوانان بهشت (حسن و حسين عليهما السلام) و از ميان
[1]. «طول» به معناى امكانات و
توانايى مالى است، به معناى فضل و بخشش نيز آمده است و در اصل از «طول» در مقابل
«عرض» گرفته شده، زيرا توانايىهاى مالى يا جسمى يك نوع طول قدرت انسان را
مىرساند و «ذى الطول» به معناى بخشنده است، بنابراين تعبير «عادى طولنا» در جمله
بالا به معناى عطاياى هميشگى ماست.
[2]. «الاكفاء» جمع «كفؤ» بر وزن
«قفل» به معناى همرديف و همطراز در شخصيت است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 407