نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 291
همه آنها را دادهاند ولى مرحوم سيد رضى به خاطر تلخيص و گزينش، تنها به اين
بخش قناعت كرده است.
اين نشان مىدهد كه تا چه حد امام عليه السلام به آزادى بردگان و كنيزان
اهميّت مىداده و در طول تاريخ زندگى پر بركتش نيز- طبق بعضى از روايات- هزار برده
از دسترنج خود خريد و آزاد كرد (أَنَّهُ عليه السلام أَعْتَقَ أَلْفَ نَسَمَةٍ
مِنْ كَدِّ يَدِه). [1]
مسأله برنامه تدريجى اسلام براى آزادى بردگان در اسلام، مسألهاى است بسيار
دامنه دار كه نشان مىدهد اسلام اصل را بر آزادى انسانها گذاشته حتى در آن
جامعهاى كه تار و پودش با مسأله بردگى پيوند داشت؛ ولى براى رسيدن به اين هدف
برنامه مفصل و دراز مدتى چيده بود، زيرا اعلام آزادى فورى همه آنها تنشهاى زيادى
ايجاد مىكرد و حتى سبب بيچارگى و نابودى بسيارى از بردگان مىشد. [2]
جمله «فَإِنْ مَاتَ وَلَدُهَا» اشاره به اين نكته است كه تصور نشود كه اگر كنيزى باردار يا صاحب فرزند بود
و فرزندش بعد از مرگ مولى از دنيا رفت، آن كنيز به حالت بردگى بازگشت مىكند؛ امام
عليه السلام مىفرمايد: بردگى از او برداشته شده و آزادى به سراغ او آمده است؛
يعنى ديگر او قابل بازگشت نيست».
***
مرحوم سيّد رضى در پايان اين وصيّتنامه مىگويد: «قال الشريف: قوله عليه السلام في هذه الوصية: «و ألا يبيع من نخلها ودية»،
الودية: الفسيلة، و جمعها وديّ.
و قوله عليه السلام: حتّى تشكل أرضها غراسا» هو من أفصح الكلام، والمراد به أن
الأرض يكثر فيها غراس النخل حتى يراها الناظر على غير تلك الصفة التي عرفها بها
فيشكل عليه أمرها و يحسبها غيرها». تعبير امام
عليه السلام به «وديه» به معناى نهال نخل است كه جمع آن «ودى» (بر وزن على) است.