نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 26
اين احتمال
نيز در تفسير «اكثر استعتابه» داده شده كه من از عثمان پيوسته مىخواستم كه رضايت
مردم را جلب كند. [1]
آن گاه
مىفرمايد: «مردم بدون اكراه و اجبار بلكه با رغبت و اختيار با من بيعت نمودند»؛
(وَبَايَعَنِي النَّاسُ غَيْرَ مُسْتَكْرَهِينَ وَلَا مُجْبَرِينَ، بَلْ
طَائِعِينَ مُخَيَّرِينَ).
در واقع امام
عليه السلام در اين بيان كوتاه و پر معنا به سه نكته اشاره مىفرمايد تا مردم بتوانند
به خوبى درباره شورشيان جمل قضاوت كنند.
1. او از
مدافعان عثمان بود و مىخواست او را به راه راست بر گرداند و آتش فتنه را خاموش
كند.
2. طلحه و
زبير از عاملان اصلى فتنه بودند. گر چه شورش جنبه عمومى و مردمى داشت ولى آنان نيز
بر اين آتش مىدميدند و بر آن هيزم مىريختند و همچنين عايشه نيز با جمله كوتاهى
كه در مسجد پيغمبر در حضور مهاجران و انصار به عثمان گفت، در حالى كه كفش و پيراهن
پيغمبر را در دست گرفته بود، صدا زد: اى عثمان هنوز كفش و پيراهن پيغمبر كهنه نشده
كه تو دين و سنّتش را دگرگون ساختى.
3. بيعتى كه
با من شد (بر خلاف بيعت با خليفه اوّل، دوم و سوم) بيعتى عام و همگانى بود و هيچ
كس با فشار و اكراه با من بيعت نكرد.
به اين ترتيب
امام عليه السلام حقيقت را روشن ساخت تا مردم بدانند او بر حق و شورشيان جمل بر
باطلاند.
نكتهها
1. ماجراى
ابوموسى و بسيج مردم كوفه براى حمايت امام عليه السلام
درباره
ماجراى عثمان و اشتباهات بزرگ او در امر حكومت اسلامى كه منجر
[1]. در اين صورت ضمير «استعتابه» ضمير فاعلى
است و مفعول آن محذوف است يعنى «استعتابه من الناس» در صورتى كه در تفسير اوّل
ضمير مفعولى است كه تناسب بيشترى با جمله بعد دارد.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 26