نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 322
سپس امام عليه السّلام به نكته ديگرى در اين زمينه اشاره كرده، مىفرمايد:
«اگر اخبارشان به دست فراموشى سپرده شده و خانههايشان در سكوت فرورفته، بر اثر
طول زمان و دورى از محل سكونت نيست، بلكه جامى به آنها نوشانده شده كه به جاى سخن
گفتن گنگ بودن و به جاى شنوايى كر شدن را به آنها داده و حركاتشان به سكون مبدّل
شده است و در نگاه اوّل چنين پندارى كه همگى افتادهاند و به خواب فرورفتهاند»؛ (و ما عن طول عهدهم، و لا بعد محلّهم، عميّت أخبارهم، و
صمّت ديارهم، و لكنّهم سقوا كأسا بدّلتهم بالنّطق خرسا، و بالسّمع صمما، و
بالحركات سكونا، فكأنّهم في ارتجال [1] الصّفة صرعى [2] سبات [3]).
چه تعبير گويا و تكاندهندهاى و چه گفتار بيدارگر و هوشيار كنندهاى! آرى!
آنها چنان فراموش شدند كه گويى قرنها با ما فاصله داشتند و چنان خانههاى آنها
خاموش است كه گويى ساليان دراز آن رخت بربستند، در حالى كه گاه در يك لحظه كوتاه،
جام مرگ را نوشيدند و همهچيز پايان گرفت.
سپس امام در تعبيرات پرمعنا و تكاندهنده ديگرى مىافزايد: «آنان همسايگانى
هستند كه با يكديگر انس نمىگيرند و دوستانى كه به ديدار هم نمىروند. رشتههاى
شناسايى در ميان آنها كهنه شده و اسباب برادرى، قطع گرديده است. با اينكه همه
جمعاند ولى تنهايند و با اينكه دوستند از يكديگر دورند. نه براى شب صبحگاهى
مىشناسند و نه براى روز، شامگاهى. (آرى!) شب يا روزى كه رخت سفر مرگ در آن بسته و
از آن كوچ كردهاند براى آنها جاودان خواهد بود»؛ (جيران لا يتأنّسون، و أحبّاء لا يتزاورون. بليت بينهم عرا [4]
[1]. «ارتجال» به معناى بيان مطلبى
بدون مطالعه قبلى است و از ريشه «رجل» بر وزن «اجر» به معناى راه رفتن با پاست و
از آنجا كه افراد ابداع كننده مطلبى گويى با پاى خود راه مىروند بر اين معنا
اطلاق شده است.
[2]. «صرعى» جمع «صريع» به معناى شخص
يا جنازهاى است كه بر زمين افكنده شده از جمع «صرع» بر وزن «فرع» به معناى بر
زمين افكندن گرفته شده است.
[3]. «سبات» از ريشه «سبت» در اصل به
معناى قطع و بريدن است سپس به معناى تعطيل عمل براى استراحت آمده است و به همين
جهت به خواب نيز «سبات» گفته مىشود.