نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 298
است»؛ (قد أحيا عقله، و أمات نفسه، حتّى دقّ
جليله، [1]، و
لطف غليظه [2]).
احياى عقل اشاره به بهره گرفتن از استدلالات عقلى براى تكامل ايمان و حسن و
قبح عقلى براى تكامل فضايل اخلاقى است و به اين ترتيب، واژه عقل در اينجا هم عقل
نظرى را شامل مىشود و هم عقل عملى را.
امّا نفس به معناى از بين بردن غرائز نفسانى نيست، بلكه منظور مهار كردن
آنهاست بهگونهاى كه قدرت نداشته باشند انسان را در دام شيطان گرفتار كنند و از
راه خدا باز دارند.
واژه «جليل» در عبارت «دقّ جليله» اشاره به بدنهاى چاق و فربه است كه بر اثر پرخورى و افراط در غذاهاى چرب و
شيرين به اين صورت درآمده و با ترك شهوات وزن خود را كم مىكند و سبكبار مىشود.
واژه «غليظ» در «لطف غليظه» اشاره به خلق و خوى خشن در رذايل اخلاقى است كه در پرتو رياضت نفسانى به
لطافت مىگرايد و تصفيه مىشود.
سپس امام عليه السّلام به سراغ آثار اين حركت عقلانى و رياضت شرعى مىرود و
ثمرات پرارزش آن را در سه بخش بر مىشمارد؛ نخست مىفرمايد: (در اين زمان) برقى
پرنور براى او مىدرخشد، راه را براى او روشن مىسازد و او را به مسير حق (سلوك
الى اللّه) مىبرد»؛ (و برق له لامع كثير البرق،
فأبان له الطّريق، و سلك به السّبيل).
اين همان نور معرفت و معنويّت است كه به اثر رياضات عقلانى و نفسانى براى
انسان مىدرخشد و مسير را براى او كاملا روشن مىسازد. همانگونه كه قرآن مجيد
مىگويد: « «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا
اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ»
[1]. «جليل» به معناى بزرگ و باارزش
است و از ريشه «جلال» به معناى بزرگى و شكل و ارزش گرفته شده و در اينجا اشاره به
جسم انسان است كه بسيار پرارزش است.
[2]. «غليظ» در اصل به معناى خشن است
و در اينجا به معناى خشونتهاى اخلاقى است كه در پرتو رياضتهاى نفسانى برطرف
مىگردد و اخلاق لطيف جاى آن راى مىگيرد.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 298