responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 8  صفحه : 29

202 و من كلام له عليه السّلام روى عنه أنّه قاله عند دفن سيّدة النّساء فاطمة عليها السّلام، كالمناجي به رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله عند قبره‌

از سخنان امام عليه السّلام است كه به هنگام دفن سيده زنان جهان، فاطمه عليها السّلام خطاب به رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله در كنار قبر پيامبر صلّى اللّه عليه و اله بيان كرد. [1] و [2]


[1]. سند خطبه:

به گفته ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه تعبير سيّد رضى از فاطمه زهرا به «سيدة نساء العالمين» برگرفته از خبر متواترى است كه از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله نقل شده، به عين اين تعبير يا تعبير ديگرى كه مفهومش همان است.

نويسنده مصادر نهج البلاغه بعد از نقل مطلب بالا مى‌گويد: اين حديث (حديث سيدة نساء العالمين) نزد علماى اماميه نيز متواتر است؛ بلكه جزء اعتقادات آنها محسوب مى‌شود. سپس روايات متعددى نيز از كتب اهل سنّت در اين زمينه نقل مى‌كند.

امّا بزرگانى كه قبل از سيّد رضى، اين خطبه (كلام) را نقل كرده‌اند عبارتند از مرحوم كلينى در جلد اوّل كتاب كافى (با جمله‌هايى افزون بر آنچه سيّد رضى آورده است) و شيخ مفيد در كتاب مجالس و گروه ديگرى نيز بعد از سيّد رضى در كتابهاى خود با تفاوتهايى اين خطبه را نقل كرده‌اند كه نشان مى‌دهد آن را از مدركى غير از نهج البلاغه گرفته‌اند؛ مانند طبرى در دلائل الامامة و شيخ طوسى در امالى و سبط ابن جوزى در تذكرة الخواص ماجراى دفن آن حضرت را نقل كرده و اشعارى را كه على عليه السّلام در فراق آن حضرت سروده ذكر مى‌كند. سپس كلام فوق را با اضافاتى مى‌آورد. (مصادر نهج البلاغه، ج 3، ص 93- 98).

[2]. نكته قابل توجّه اينكه ضمير در «عند قبره» به صورت مذكر آمده كه مرجع آن، پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله است و در عين‌حال مى‌گويد اين سخن را به هنگام دفن فاطمه زهرا عليها السّلام بيان كرد، اين نشان مى‌دهد كه به اعتقاد سيّد رضى قبر حضرت زهرا عليها السّلام در كنار قبر پيامبر صلّى اللّه عليه و اله است.

نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 8  صفحه : 29
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست