نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 264
ولى نوع دوم، درست در مقابل آن است؛ يعنى هنگامى كه افراد نالايق، مورد مدح و تمجيد
قرار گيرند و يا افراد لايق، بيش از حدّ، ثناخوانى شوند و يا عوامل سياسى و حبّ و
بغضها و منافع شخصى، انگيزه اين كار مىشود، بدكاران تشويق مىشوند و افراد فاضل،
لايق و نيكوكار مأيوس مىگردند؛ متملّقان يكّهتاز ميدان اجتماع مىشوند و صادقان
منزوى مىگردند.
در حديثى از امير مؤمنان على عليه السّلام مىخوانيم: «إيّاك و الملق فإنّ
الملق ليس من خلائق الايمان؛ از تملّق بپرهيز كه با ايمان سازگار نيست». [1]
در حديث ديگرى از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله آمده است: «أحثوا في وجوه
المدّاحين التّراب؛ به صورت مداحان (متملّق) خاك بپاشيد». [2]
آخرين نكتهاى كه در اين بيان فشرده ذكر آن را لازم مىدانيم اين است كه گاه
مدح و ستايش جنبه مثبت دارد و واجد همه شرايط بالاست؛ ولى آثار نامطلوبى در افكار
عمومى ايجاد مىكند و ممدوح، متّهم به دوست داشتن ثناخوانى مىشود كه در اينجا نيز
از آن بايد اجتناب كرد و آنچه در خطبه بالا آمده، بيشتر از همين قبيل است.
2. زيانهاى تملّقگويى
همانگونه كه اشاره شد معناى تملّق، مدح و ثناى بيش از حدّ و گزافهگويى
درباره فضايل افراد براى تقرّب جستن به آنها و استفاده از مواهب مادّى آنان است
حتى ذكر اوصاف برجسته واقعى يك شخص بدون اشاره به نقاط ضعف، آن هم نوعى تملّق
محسوب مىشود و گاه از اين فراتر مىرود و تملّقگويان نقاط ضعف را در لباس نقاط
قوت بيان مىكنند. تملّقگويى بيشتر درباره ارباب