نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 135
ما سياستهاى خودكامه نيز از آنها حمايت مىكنند، زيرا آنها پيروان خود را از
دخالت در سياست، منع مىكنند و راه را براى استعمار و استبداد هموار مىسازند.
2. رسيدن به مقامات عرفانى صوفيگرى- به عكس رسيدن به مقامات علمى و فقهى- كار
آسانى است. ممكن است يك فرد بىسواد، با چلهنشينى (چهل روز رياضت كشيدن) و خواندن
اوراد مخصوصى به پندار آنان ناگهان تبديل به يكى از اولياء اللّه و صاحب مقامات
عاليه شود، در حالى كه گاهى چهل سال زحمت براى رسيدن به مقامات عالى علمى كافى
نيست.
3. آنان چون به شريعت به صورت ابزارى ساده نگاه مىكنند و عملا به پيروان خود،
اجازه مخالفت با بعضى از احكام شرع را مىدهند بسيارى از افراد آلوده و گنهكار و
يا رجال سياسى ستم پيشه به آنها اظهار تمايل مىكنند؛ يعنى هم به ظلم و ستم و گناه
خود ادامه مىدهند و هم حسّ دينى خود را به صورت كاذب اشباع مىنمايند و به تعبير
ديگر تساهل و تسامح آنها در امور دين و ترك هرگونه سختگيرى سبب گرايش افراد خاصى
به آنان مىشود.
يكى از بزرگان مىگفت: «در رژيم سابق هنگامى كه مرا بازداشت كردند و نزد رييس
ساواك تهران بردند او به من گفت من شنيدهام شما مرد عالم و متديّنى هستيد؛ ولى
مطمئنا ديانت من از شما كمتر نيست من درويشم دم از مولا مىزنم و هرچه خواستهام
از مولا گرفتهام؛ ولى با اين حال من مخالفت با شاه را تحمّل نمىكنم و اگر براى
دفاع از او يك ميليون نفر را به گلوله ببندم باك ندارم».
آن مرد بزرگ مىگفت: «من فهميدم كه درويشى و صوفيگرى با كشتن يك ميليون نفر
بىگناه هم سازگار است».
3. بهرهگيرى از طيّبات
گروهى چنين مىپندارند كه زهد اسلامى با بهرهگيرى از مواهب مادّى
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 135