نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 755
پيشرفت سياستهاى خود مىدانند كرده، مىفرمايد: «ولى هرگونه عذر و پيمانشكنى
منتهى به فجور و گناه مىشود و هرگناهى سر از كفر در مىآورد (همانگونه كه رسول
خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود:) هرغدّار و پيمانشكنى روز قيامت پرچم خاصى دارد
كه به وسيله آن شناخته مىشود (و در صحنه محشر رسوا مىشود)»؛ (و لكن كلّ غدرة فجرة، و كلّ فجرة كفرة. «و لكلّ غادر لواء
يعرف به يوم القيامة»).
جمله «و لكلّ غادر لواء ...» حديث معروفى است كه از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله
در بسيارى از كتب نقل شده است. از جمله شوكانى در نيل الاوطار و بخارى در صحيح خود
آن را آوردهاند و شوكانى تصريح مىكند كه اين حديث مورد اتفاق است. [1]
آنگاه در پايان اين سخن براى اينكه كسى تصور نكند امام عليه السّلام با اين
صفاى دل ممكن است فريب سياستبازان غدّار و جبّار را بخورد، مىفرمايد: «ولى به
خدا سوگند من (با اينكه اهل اينگونه سياستها نيستم؛ ولى) با كيد و مكر دشمن اغفال
نمىشوم و در برابر شدايد و سختيها زانو نمىزنم»؛ (و اللّه ما أستغفل بالمكيدة، و لا أستغمز [2] بالشّديدة).
اين سخن در واقع پاسخى است به آنها كه مىگويند در برابر افراد فاجر و بىدين
تنها كسانى مانند آنها مىتوانند بايستند و افراد ديندار و درستكار، در چنگال آنها
گرفتار خواهند شد. امام عليه السّلام در پاسخ اين سخن مىفرمايد: ممكن است انسان
اهل نيرنگ و فجور نباشد؛ ولى راه و رسم اهل نيرنگ و فجور را بشناسد تا هرگز در دام
آنها گرفتار نشود.
***
______________________________
(1). نيل الاوطار، جلد 8، صفحه 79 و
صحيح بخارى، جلد 8، صفحه 62 (كتاب الحيل).
(2). «استغمز» از ريشه «غمز» بر وزن
«رمز» به معناى ناتوان ساختن گرفته شده است و به معناى فشردن و بدگويى كردن نيز
آمده و در اينجا همان معناى اوّل اراده شده است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 755