نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 677
شرح و تفسير تقواى الهى سرچشمه تمام خوشبختيها
امام عليه السّلام بعد از اشاره به علم بىپايان خداوند و شهادت به نبوّت
پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله در بخش گذشته، كه در واقع جنبه مقدمه داشت، در
اين بخش وارد ذى المقدمه مىشود كه در درجه اوّل توصيه به تقواى الهى است و آن را
با اوصافى از پروردگار همراه مىكند تا شعله عشق به تقوا را در دلها برمىافروزد،
مىفرمايد: «اما بعد من شما را به تقواى الهى توصيه مىكنم، همان خداوندى كه
آفرينش شما را آغاز كرد و بازگشت شما نيز به سوى اوست. خدايى كه برآورنده حاجات
شما و آخرين نقطه اميد و آرزويتان است. راه راست شما به او ختم مىشود و به هنگام
ترس و وحشت پناهگاهتان تنها اوست»؛ (أمّا بعد،
فإنّي أوصيكم بتقوى اللّه الّذي ابتدأ خلقكم، و إليه يكون معادكم، و به نجاح
طلبتكم، و إليه منتهى رغبتكم، و نحوه قصد سبيلكم، و إليه مرامي مفزعكم [1]).
قرآن مجيد نيز مىگويد: « «وَ إِنْ
يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ» و اگر خداوند زيانى به تو برساند هيچكس جز او آن را برطرف نمىسازد». [2] و نيز
مىفرمايد:
« «ثُمَّ إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ» و هنگامى كه ناراحتى به شما رسد فقط او را مىخوانيد». [3]
سپس امام عليه السّلام به دنبال توصيه به تقوا، به ذكر آثار تقوا در هشت جمله
كوتاه و پرمعنا مىپردازد و مىفرمايد: « (تقوا پيشه كنيد) تقواى الهى داروى
بيماريهاى دلهاى شماست و سبب بينايى قلبها و شفاى امراض جسمانى و موجب اصلاح فساد
جانها و پاكيزگى از آلودگى ارواح و جلاى نابينايى چشمها و سبب امنيّت در برابر
اضطرابها و روشنايى
[1]. «مفزع» از ريشه «فزع» به معناى
ترس و وحشت گرفته شده و اين واژه (مفزع) به معناى پناهگاه به كار مىرود، زيرا
انسان به هنگام ترس و وحشت به آنجا پناه مىبرد.