نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 410
تعجّب نمىكنيد كه بقاى ملك و دوام عزّتم را تضمين مىكنند در حالى كه فقر و
ذلّت از سر و وضعشان مىبارد؟! (اگر راست مىگويند) چرا دستبندهايى از طلا (از سوى
خدا) به آنها داده نشده است؟
اين سخن را فرعون به جهت بزرگ شمردن طلا و گردآورى آن و تحقير پشم و پوشيدن آن
گفت، در حالى كه اگر خداوند سبحان مىخواست به هنگام مبعوث ساختن پيامبرانش درهاى
گنجهاى طلا و معادن زر ناب و باغهاى خرّم و سرسبز را به روى آنها بگشايد؛ مىگشود
و اگر اراده مىكرد پرندگان آسمان و وحوش زمين را همراه آنها گسيل دارد؛ مىداشت؛
ولى اگر اين كار را مىكرد ارزش آزمايش از ميان مىرفت، پاداش و جزاى نيكوكاران
بىاثر مىشد و وعدههاى الهى بىفايده مىگشت، مطيعان، مستحقّ اجر و پاداش
امتحاندهندگان نمىشدند و مؤمنان استحقاق ثواب نيكوكاران را نمىيافتند و نامها
(نام مسلم، مؤمن، مخلص و ...) با معانى خود همراه نمىگشت. اما خداوند سبحان
پيامبران خود را از نظر عزم و اراده، قوى و از نظر ظاهر، فقير و تهيدست در چشم
مردم قرار داد؛ ولى فقرى توأم با قناعتى كه قلبها و چشمها را پر از غنا مىكرد،
همراه ضعف ظاهرى كه چشمها و گوشها (ى دنياپرستان) را آزار مىداد (در جهات معنوى،
قوى و نيرومند و در جهات مادّى، ساده و بىآلايش بودند).
شرح و تفسير درس ديگرى از داستان موسى بن عمران
امام عليه السّلام در اين بخش از خطبه، نكوهش كبر و غرور و تعصب را كه هدف
اصلى مجموع خطبه است از طريق ديگرى كه بسيار آموزنده است، دنبال مىكند و به
داستان موسى بن عمران هنگامى كه به اتفاق برادرش در حالى كه لباسهاى بسيار ساده در
تن داشتند و بر فرعون وارد شدند و مورد تحقير فرعون متكبّر واقع گشتند اشاره
مىكند و مىفرمايد:
«موسى بن عمران با برادرش هارون
(عليهما السلام) بر فرعون وارد شدند؛ در حالى كه
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 410