نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 395
مىروند) اطاعت نكنيد»؛ (و لا تطيعوا
الأدعياء [1]).
بعضى از مفسّران «ادعياء» را به همان معناى اصلى آن (افراد ناپاكزاده و
بىاصل و نسب) تفسير كردهاند، در حالى كه بعضى ديگر آن را به معناى منافقان
مىدانند، زيرا نفاق نيز از پستى اصل و نسب و گوهر ذات ريشه مىگيرد. برخى ديگر آن
را به معناى فرومايگان دانستهاند.
اين نكته نيز قابل دقت است كه تكبّر و خودبرتربينى كه موضوع اصلى اين خطبه است
در بسيارى از اوقات از عقده حقارت سرچشمه مىگيرد همانطور كه در حديث امام صادق
عليه السّلام آمده است: «ما من رجل تكبّر او تجبّر إلّا لذلّة وجدها في نفسه؛
هيچكس تكبّر و فخرفروشى نمىكند جز به جهت حقارتى كه در درون وجود خود مىيابد». [2]
در ادامه اين سخن به شرح اوصاف معناى گروه ادعياء پرداخته و مىفرمايد:
«همانها كه به موجب صفاى باطن خويش، آب تيره نفاقشان را نوشيديد و تندرستى خويش را
با بيمارى آنها آميختيد و در اعتقاد حق خود، عقيده باطل آنها را راه داديد»؛ (الّذين شربتم بصفوكم كدرهم، و خلطتم بصحّتكم مرضهم، و
أدخلتم في حقّكم باطلهم).
اشاره به اينكه اين منافقان مستكبر، از حسن نيت شما سوء استفاده كردند و افكار
و نيات آلوده و اعمال بيمارگونه و مطالب باطل و بىاساسشان را در روح و جان و
اجتماع شما تزريق كردند؛ بر همه شما لازم است كه آنها را بشناسيد و حساب خود را از
آنها جدا كنيد و اين فاسدان مفسد و افكار و برنامههاى آنها را از جامعه خود بيرون
بريزيد. آنگاه امام در توضيح بيشترى مىافزايد: آنها اساس گناه و همنشين نافرمانى
و عصيانند!»؛ (و هم أساس الفسوق، و أحلاس [3] العقوق [4]).
[1]. «ادعياء» جمع «دعىّ» بر وزن
«جلىّ» در اصل به معناى پسرخوانده است؛ يعنى فرزندى كه از پدر ديگرى است و شخصى كه
او را به خود نسبت مىدهد و چون اينگونه افراد گاه اصل و نسب روشنى ندارد و يا
فرزند نامشروع هستند، «دعىّ» به معناى فرومايه، پست، بىاصل و نسب و زنازاده نيز
آمده است.
[3]. «احلاس» جمع «حلس» بر وزن «حرص»
به معناى پارچه نازكى است كه روى پشت شتر- مىاندازند و غالبا همراه اوست. سپس به
هرچيزى كه ملازم و همراه ديگرى باشد «حلس» گفته مىشود و لذا «احلاس البيوت» به
كسانى گفته مىشود كه خانهنشين شده باشند.
[4]. «عقوق» در اصل به معناى چاك زدن
و پاره كردن است. سپس اين واژه به مخالفت كردن با پدر و مادر يا ديگران اطلاق شده
است و «احلاس العقوق» به معناى كسانى است كه ملازم و همراه سركشى و عصياناند.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 395