نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 382
در ادامه اين سخن مىافزايد: «آنها هرجا شما را بيابند صيد مىكنند و
انگشتانتان را قطع مىنمايند؛ هرگز نمىتوانيد (به آسانى) با حيله، آنها را منع
كنيد و نه با تصميم و اراده، به راحتى آنها را از خود برانيد، اين در حالى است كه
در جايگاه ذلتآور و دايره تنگ و صحنه مرگ و جولانگاه بلا قرار گرفتهايد»؛ (يقتنصونكم [1] بكلّ مكان، و يضربون منكم كلّ بنان [2]. لا تمتنعون بحيلة، و لا تدفعون بعزيمة. في
حومة [3] ذلّ،
و حلقة ضيق، و عرصة موت، و جولة بلاء).
جمله «و يضربون منكم كلّ بنان» شبيه چيزى است كه در قرآن مجيد در مورد حمله فرشتگان در
ميدان جنگ بدر به كفار آمده است كه مىفرمايد: « «وَ اضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنانٍ» و تمام انگشتانشان را قطع كنيد». [4] قطع انگشتان اگر در مورد دستها باشد سبب
مىشود كه انسان از انجام غالب كارها ناتوان شود، زيرا هركارى ابزارى لازم دارد و
ابزار كار را معمولا با انگشتان مىگيرند و اگر انگشتان پا باشد تعادل انسان را به
هنگام راه رفتن برهم مىزند. در خطبه مورد بحث، اشاره به اين است كه شياطين به شما
حمله مىكنند و شما را از كار مىاندازند به گونهاى كه قدرت بر تصميمگيرى و
چارهانديشى نخواهيد داشت.
سپس امام عليه السّلام انگشت روى نقطه اصلى درد گذاشته و با تشبيهات بسيار
زيبايى در نهايت فصاحت و بلاغت به همگان هشدار مىدهد و از آثار مرگبار تعصّبهاى
كور و تكبّرها برحذر مىدارد، مىفرمايد: «شرارههاى تعصب و كينههاى جاهليّت را
كه در دلهايتان پنهان شده خاموش سازيد، زيرا اين نخوت و تعصب ناروا را كه در
مسلمان پيدا مىشود از
[1]. «يقتنصون» از «قنص» بر وزن «حبس»
به معناى صيد كردن گرفته شده است.
[2]. «بنان» جمع «بنانة» در لغت هم به
معناى انگشتان آمده هم سر انگشتان و كسى كه انگشتان يا سر انگشتان او قطع شود
كارآيى خود را از دست مىدهد.
[3]. «حومة» به معناى بخش اصلى و حساس
چيزى است. به بخش اصلى جنگ يا مذلت و خوارى نيز «حومه» گفته مىشود.